Wat is online marketing?

Waarom is het zo belangrijk om een Online Marketing Strategie voor je organisatie te ontwikkelen?

 

Ruim 12 miljoen van de Nederlanders gebruikt het internet. Dat is maar liefst 86% van de Nederlandse bevolking. Ruim 75% van de organisaties zoekt op internet naar de oplossing van hun probleem. Met deze cijfers is het wel duidelijk dat het voor een bedrijf belangrijk is om online aanwezig te zijn.

 

Wat is online marketing?

Online marketing is een breed begrip dat staat voor alle marketing activiteiten op en over het internet. Omdat het belang van internet op onze samenleving toeneemt wordt internet marketing ook steeds belangrijker. Hedendaagse marketing budgetten verschuiven verder van traditionele media naar ‘nieuwe’ media (hoewel natuurlijk allang niet meer zo nieuw).

Online marketing staat eigenlijk nog in de kinderschoenen, er is relatief weinig online kennis bij de gemiddelde marketeer. Online marketing omvat een breed scala aan technieken. Het is een vak apart met verschillende specialisaties. Overige gangbare namen voor online marketing zijn internet marketing en e-marketing.

 

Definitie online marketing

Online marketing kun je definiëren als het bereiken van marketing doelen door internet en gerelateerde digitale technologieën als email of mobiele telefoon. Via online marketing hanteren we dezelfde theoretische marktbewerking als met de ‘traditionele’ marketing wordt toegepast. Hiermee bevestigen we onze visie, dat online marketing een standaard onderdeel behoort te zijn van het totaal van marketingactiviteiten.

 

Online marketing doelen

Via online marketing kunnen verschillende doelen worden bereikt zoals: het opbouwen van naamsbekendheid of klantenloyaliteit, het genereren van bezoekers, het genereren van leads of het realiseren van verkopen.

Het nut van online marketing wordt mondjesmaat door ook traditionele bedrijven opgepakt. Het uitgebreide nut hiervan wordt vaak nog niet ingezien. Omdat zij geen directe verkoop via internet realiseren, is men ervan overtuigd dat online marketing of online lead generation voor hun type organisatie niet werkt. Dat is jammer, want juist voor dit type organisaties is online marketing een enorm krachtig kanaal.

Als de aandacht gewekt is onder verschillende prospect types, kunnen content en aanbiedingen worden gebruikt om een online dialoog te starten. Zo werk je aan het identificeren wat de behoeftes van de prospects zijn of om een online expert positionering te bevorderen. Hoe kun je online marketing EFFECTIEF toepassen?

 

De voordelen van online marketing

Online marketing heeft vele voordelen in vergelijking met de gedrukte media. Belangrijk is dat de website geen (verkoop) folder is. Geef bezoekers de informatie die ze zoeken, geef aandacht en bouw vertrouwen op. Zorg ervoor dat ze informatie kunnen downloaden en hun gegevens kunnen achterlaten.

 

  • Veel goedkoper en veel flexibeler dan gedrukte reclame
    Het internet verschilt enorm van reclame in gedrukte vorm. Advertentie ruimte is goedkoop en advertenties zijn langere tijd zichtbaar.
    De inhoud kan je eenvoudig aanpassen en je bereikt een veel breder publiek. Uiteraard bedoelen we hiermee niet dat je geen gebruik meer hoeft te maken van traditionele reclame zoals in vakbladen.
  • Adverteren op maat
    Door online te adverteren kun je snel inspringen op ontwikkelingen, kun je heel specifiek je doelgroep opzoeken en heel gerichte boodschappen ontwikkelen.
  • Geen verouderde tarieven en producten
    Je kunt je producten en tarieven eenvoudige op een centrale locatie onderhouden. Indien gewenst kun je zelfs een leden-login ontwikkelen zodat je klanten na inloggen verschillende tarieven zien. Bijvoorbeeld voor groothandel of eindgebruikers.
  • Honderden miljoenen potentiële klanten
    Online kun je geografische grenzen eenvoudig overschrijden. Je bent bereikbaar in bijna alle landen in de wereld. Je kunt je website eenvoudig in de taal van je klant presenteren. Vooral voor het MKB, die zich internationaal richten, zijn de online mogelijkheden ideaal.
  • 24 / 7
    Voor je klanten, ben je altijd geopend. Ook op zondagen en tijdens vakanties blijf je online bereikbaar en zichtbaar.
  • Geef informatie
    75% van je prospects zoekt eerst online naar een product of dienst die hen kan helpen bij de oplossing van hun ‘probleem’. een website moet daarom allereerst informatie verschaffen. Biedt veel waarde en informeer uitgebreid over de voor- en nadelen. Werk aan vertrouwen en bied hen informatie in ruil voor hun gegevens. Zorg dat deze informatie zovéél waarde biedt, dat men graag gegevens hiervoor inruilt.
  • Verkrijg vertrouwen door véél toegevoegde waarde te leveren
    Geef de informatie die je (nieuwe) prospect zoekt. Laat zien dat je weet waar je het over hebt, dat je de prospect begrijpt. Laat zien waarom iets wordt toegepast en hoe het in de praktijk toegepast wordt. Laat ervaringen van klanten zien en hoe onafhankelijke bronnen je producten of diensten waarderen.
  • Verbeter je geloofwaardigheid
    Een website biedt je de mogelijkheid om potentiële klanten te vertellen wat je doet en waarom ze je vertrouwen verdienen. Nogmaals, zeker 75% van de mensen gebruiken het internet om vooronderzoek te doen naar een product of dienst. Hier bepalen ze welk merk, leverancier of winkel aan hun wensen voldoet. Dit geldt ook in het B-to-B segment!Het internet maakt virale marketing mogelijk, waarbij klanten positieve mond tot mondreclame over je bedrijf verspreiden. Een krachtig middel want je klanten zijn de beste verkopers.
  • Promoot je locatie
    De weg kwijt raken is een frustratie voor potentiële klanten. Toon je contactgegevens en een route beschrijving met bijvoorbeeld Google maps. Zorg dat het eenvoudig geprint kan worden voor onderweg om mee te nemen of als input voor het navigatiesysteem.
contact Marc van Waasbergen
linkedin scan button
Downloads