Strategie voor meer Facebook shares

door | Facebook Tips, Kennisbank

Bij Facebook gaat het over delen: foto’s van je kinderen, herinneringen van je vakantie, uitnodigingen voor feesten. Winkels en merken willen ook een deel van deze actie krijgen. Echter, Facebook vond het niet meer goed dat bedrijven actief vragen hun content te delen, dus is het steeds moeilijker om te analyseren of je Facebook strategie nog wel werkt. Het draait allemaal om het creëren van content dat je fans willen laten zien aan anderen Facebook gebruikers, zonder dat je expliciet aangeeft dat je ze het moeten delen.  

Hier zijn enkele tips over hoe om dat te laten gebeuren.

 

1. Gebruik Afbeeldingen

Deze tip komt rechtstreeks uit de Facebook-team en is het eerste wat ze voorstellen om bedrijven proberen om boeiende en deelbare content te creëren. “Uw foto moet mensen aan het lachen of huilen maken”.

Mari Smith. “Als je dat doet, delen van foto’s, zorg ervoor dat ze er geweldig uitzien en zijn opvallend in een kleinere versie, dit zal gezien de meeste mensen een verkleinde versie zien in hun News Feed en / of mobiele app.”

2. Denk Mobile-First

Volgens een recent Facebook rapport zijn er, 11 miljoen Nederlandse gebruikers – bijna de helft – alleen maar toegang tot de dienst op een mobiel apparaat. Optimaliseer uw foto 560 x 292 voor de gemakkelijkste bekijken want tenslotte, zal je followers niet delen wat ze niet kunnen zien. Tekst moet ook beknopt genoeg zijn om goed weer te geven op kleinere schermen, zodat gebruikers niet hoeven te scrollen rond om uw koppen te lezen.

 

3. Kies je bewoording zorgvuldig

Inhoud moet bruikbare informatie zijn, dat mensen willen delen met anderen. Woorden als ‘korting’, ‘advies’, ‘inspireren’ of ‘aanbod’ hebben een natuurlijke aantrekkingskracht op ons gevoel van ontdekking en nieuwsgierigheid. Vergeet niet om te leveren wat je belooft, maar – als je vertelt een “amazing” verhaal door middel van woorden of foto’s, zorg ervoor dat uw content biedt precies dat.

4. Timing

Welke tijd en dag van de week je post is bijna net zo belangrijk als de inhoud die u te bieden heeft. Een sportartikelen bedrijf kan de meeste aandelen scoren door het plaatsen tijdens professionele sportevenementen, terwijl een wekker bedrijf de beste betrokkenheid bij vroege ochtend berichten zou kunnen zien. Analyseer uw publiek statistieken om de beste plaatsing voor uw merk te vinden.

5. Relevantie

Volgens haken af als je content niets dan niet relevante inhoud bevat. Iedereen vindt een video van hond in de sneeuw schattig genoeg om te delen met zijn volgens, maar als je verwacht dat deze foto’s helpt om je gordijnen (voorbeeld) te verkopen, heb je het mis, ze zullen weg klikken voordat het idee van het delen zelfs in hun gedachten omgaat.

Het verhogen van het aantal ‘ shares’  op Facebook is niet gemakkelijk, maar boeiend als je met je volgers komt tot een interactie waarvoor je ‘ out of the box’ moest denken.

Net als alle andere marketing technieken evolueert Facebook marketing continue

 

Wil jij jouw Facebook strategie delen?

Karin Muller SB

Facebook Tips

Aanverwante artikelen