Social Sales met LinkedIn

Social Selling tipsVind je het nog steeds lastig om resultaten te behalen met Social Sales via LinkedIn?

Social Sales is in het begin niet eenvoudig. Het kan zelfs in het begin ongemakkelijk of onnatuurlijk aanvoelen. Een reden hiervoor kan zijn dat veel ondernemers of Sales Professionals denken dat het een trucje is, in plaats van het wat het werkelijk is: een aanpak om meer succes met je zakelijke relaties te behalen.

Over het algemeen zijn die mensen die van nature goed zijn in Social Selling, niet zo technisch onderlegd. Sterker nog, ze verafschuwen dit veelal, want ze zijn meer op mensen gericht.

Klinkt dit herkenbaar voor je?

Social Selling?

Wanneer je moeite hebt met Social Selling, is de kan groot dat je teveel opziet tegen de technische aspecten. Voor jou overschaduwd het waarschijnlijk zelfs de relatiecomponent! We hebben een paar eenvoudige stappen voor je geformuleerd die je helpen je focus te richten op datgene wat het belangrijkste is in het Social Sales proces: het via LinkedIn vinden van prospects en een relatie te ontwikkelen die je zo snel mogelijk offline maakt.

Stap 1: Identificeer je prospects

Voor Social Sales geldt het niet anders dan met Sales in het algemeen, je moet een goed beeld hebben van je doelgroep. Want je moet eerst weten op WIE je je richt, voordat je bepaald WAT je gaat doen. Dus benoem een algemene omschrijving die je doelgroep ZELF zou hanteren wanneer ze zichzelf beschrijven. Dit is een essentieel onderdeel van het vinden van prospects om online mee te verbinden.

Deze titels hebben betrekking op hun werkzaamheden. Het gaat net wat verder dan hun feitelijke beroep. Denk hierbij aan een ondernemer, een voedingsdeskundige, een LinkedIn specialist, etc.

Wanneer je eenmaal een paar titels hebt geselecteerd waarop je je specifiek wilt richten, dan kun je ze eenvoudig via LinkedIn opzoeken.

Stap 2: Stuur een verzoek tot verbinding

Leg het eerste contact met een prospect door hen een gepersonaliseerd verbindingsverzoek te sturen. Let op dat het ECHT een gepersonaliseerd bericht is, want hierin kun je toelichten waarom je met iemand een verbinding wilt maken. Welke WAARDE heb je deze persoon te bieden? Wanneer je een dergelijke omschrijving niet aan je bericht toevoegt, kunnen ze de optie ‘Ik ken xxxxx niet’. Wanneer je 5 van dit soort meldingen hebt ontvangen, word je in het vervolg door LinkedIn gevraagd om een mailadres van de persoon waarmee je wilt verbinden.

Vergeet niet: je hebt maar 300 tekens beschikbaar om je uitnodiging te formuleren. Dus je reden moet beknopt en overtuigend zijn!

Stap 3: Stuur een bedankje

Social salesWanneer je ziet dat iemand je verzoek tot verbinding via LinkedIn heeft geaccepteerd, dan is het noodzakelijk om de volgende stap te zetten. Je wilt per slot van rekening een relatie met een prospect opbouwen en niet een digitale kaartenbak aanleggen. Stuur deze persoon dan ook een bedankje. Let op, het gaat er in deze fase niet om dat je jezelf promoot. Het enig wat je kunt doen is de url van je website in je handtekening plaatsen.

Indien mogelijk, kijk of je een aantal gemeenschappelijke kenmerken in hun profiel kan vinden waarmee je het gesprek kunt aanvangen. Eigenlijk hetzelfde als bij een netwerkbijeenkomst gaat het erom dat je de andere persoon leert kennen en dat je een positieve indruk achterlaat.

Stap 4: Stuur relatie opbouwende berichten

Stel een herinnering in (via LinkedIn) om na een week nogmaals in contact te komen met je nieuwe verbinding. Dit zijn ‘relatie opbouwende’ berichten. Het enige doel van deze boodschap is om iets van waarde te kunnen bieden, zonder bijbedoelingen! Geven zonder de verwachting dat je iets terugkrijgt, is een cruciaal onderdeel van het opbouwen van authentieke relaties met mensen.

Ik probeer met hen in contact te komen met iets dat relevant zou kunnen zijn voor hun zakelijke doelstellingen. Wanneer je het op de juiste manier doet, laat je zien dat je hun (zakelijke) problemen begrijpt en dat je op deze manier een zaadje voor de toekomst plant.

Wat kun je zoal delen met dit soort contacten?

  • Checklists
  • Rapporten
  • Artikelen
  • Video’s
  • Case studies
  • E-Boeken

Maak gebruik van de ‘LinkedIn relatietab’ om de activiteiten rondom je prospects te organiseren wanneer je je relaties berichten verstuurd.

Stap 5: Verbind met ze binnen gedeelde LinkedIn groepen

Kijk binnen de profielen van je verbindingen om te leren binnen welke groepen ze deelnemen. Wanneer je nog niet lid bent van groepen waarbinnen je prospects lid zijn, meld je dan eens aan tot de meest relevantie groepen waartoe je prospects behoren. Je kunt je aanmelden bij 50 groepen.

Niet iedereen is actief op LinkedIn groepen en ook in Nederland moet je de groepen kritisch beoordelen op aantal leden en mate van activiteit. Wanneer je echter een prospect vindt die actief is binnen een groep, dan biedt dit een uitstekende gelegenheid om op die manier op hun radar te komen met je expertise.

Stap 6: Zoek en verbind op andere Social Media platformen

Het kan een beetje lastig zijn om iemand regelmatig een privébericht via LinkedIn te sturen, wanneer je nog niet voldoende vooruitgang hebt geboekt om de relatie offline te krijgen. Twitter is dan een goede mogelijkheid om iemand op te zoeken, gezien de ontspannen stijl. Je lijkt in dit geval niet op een stalker wanneer je de interactie met deze persoon opzoekt en hun interessante berichten via Twitter deelt.

Wanneer je iemand vindt via Twitter, met wie je reeds via LinkedIn bent verbonden, voeg ze dan toe aan een speciale Twitter lijst, zodat je ze later eenvoudiger kunt volgen.

Stap 7: Ontwikkel online relaties naar een offline relatie

Dit is de meest kritische fase die door zeer weinig mensen wordt toegepast. Zonder deze laatste stap, heeft er veel Social plaatsgevonden, zonder enige hoop op Sales. Zodra je voldoende verstandhouding hebt opgebouwd, is het noodzakelijk de overgang te maken naar een offline gesprek, voordat er iets kan gebeuren.

Wanneer je de eerste zes stappen op de juiste manier toepast, moet je prospect open staan voor het idee om een offline afspraak te plannen, want je hebt aangetoond:

  • Je geloofwaardigheid
  • Je expertise
  • Je vermogen om waarde te leveren
  • Dat Social Sales eenvoudig kan zijn

Social sales is niet iets waar je bang voor moet zijn. Indien goed toegepast, kan het tastbare resultaten opleveren die eenvoudig niet mogelijk waren vóór de opkomst van social media. Het maakt niet uit of je op zoek bent naar verdere offline relaties die online zijn begonnen, of dat je online nieuwe prospects wilt vinden, Social Sales kan hier een krachtig geheim wapen blijken.

Wil je meer weten hoe je Social Sales via LinkedIn krachtig kunt toepassen? Volg een van onze GRATIS Linkedin webinar s… Meld je aan op onze facebook pagina voor een overzicht van onze LinkedIn Webinars

 

 

 

 

Karin Muller SB
linkedin scan button

Aanbevolen

Linkedin Code book

Aanverwante artikelen

  • photo from Tumblr

    Maak je voldoende gebruik van Sociale platforms als LinkedIn of kan het beter?

    01/05/16

  • photo from Tumblr

    Het belangrijkste idee van het nieuwe platform Recruiter  is dat het zich zal consentreren rond een veel algoritmischere aanpak voor het vinden van nieuwe medewerkers.

    10/22/15

  • photo from Tumblr

    Bij LinkedIn is alles over het maken van verbindingen en verwijzingen tussen professionals - maar verwacht niet dat het platform al het werk voor u doet.

    10/21/15

  • photo from Tumblr

    Linkedin als je eigen lead generator? Is personal branding een must of je nu solliciteert of niet

    10/21/15

  • photo from Tumblr

    LinkedIn heeft een nieuwe app: LinkedIn Lookup gelanceerd in een poging om gebruikers te helpen beter gebruik te maken van hun collega’s vaardigheden

    10/20/15

Advertentie

Social Sales Factsheet

Meer weten over Social Sales?

Je producten verkopen is tegenwoordig een Sociaal proces. De kans dat iemand bij het eerste bezoek je producten koopt is kleiner van 10%. Door een relatie op te bouwen met je prospect maak je de kans op een verkoop vele malen groter.

Hoe doe je dit (efficient!) hebben wij beschreven in een Social Sales Factsheet

Om Spam te voorkomen hebben we je een Mail gestuurd