Social Proof opbouwen – Vijf bewezen manieren

door | mei 21, 2013 | Blog, Social Selling | 0 Reacties

Dit is het tweede deel van onze tweedelige serie over het belang van social proof in online marketing. Heb je het eerste artikel nog niet gelezen? Lees deze dan eerst om inzicht te krijgen op Social proof.

In ons eerste artikel hebben we veel aandacht gegeven aan social proof en wat het eigenlijk is. In dit artikel laten we wat voorbeelden zien wat je kunt doen en hoe je er gebruik van kunt maken.

1. Social Media & Blog vermeldingen

Zorg ervoor dat je al je social media vermeldingen en blog vermeldingen cq. reacties opslaat. Deze kun je op diverse momenten gebruiken om je social proof aan te tonen. Handmatig kan wellicht in het begin, maar met de groei van je succes zal dit lastiger worden. Tools zoals Sprout Social hebben een ingebouwde archieffunctie waarmee je eenvoudig succesvolle social media momenten kunt opslaan. Op Twitter zit dit in het platform ingebouwd en kun je eenvoudig een tweet toevoegen aan de favorieten sectie van je account.

Met behulp van Twitter’s ‘Embed Tweet’ functie heb je een uitstekende manier om de tweets van je beste klanten weer te geven. Voordeel is dat ze dan terug te koppelen zijn naar het profiel van die persoon, zo weten ze dat een echt persoon is.

2. Klant Reviews & Testimonials

Heb je een plek op je website waar je de testimonials kunt tonen die je van goede relaties hebt ontvangen? Amazon stond een paar jaar geleden voor een interessante verrassing toen bleek dat de reviews van klanten de trigger bleek om een product te verkopen in plaats van de productomschrijving. Wanneer iemand je een persoonlijk bericht of een email stuurt of gewoon mondeling verteld hoe goed ze je product of dienst vinden, vraag hen dan meteen of je hun toestemming hebt om dit als testimonial te gebruiken. Elke beoordeling van een betalende klant, is uiterst waardevol. Vooral in dit gesocialiseerde internet tijdperk waarin wij leven.

3. Social Plugins & Social Sharing

Social proofHeb je ooit op een website zo’n Facebook box gezien waar een paar van je vrienden de pagina geliked hebben? Merk je dan dat bij deze manier van social sharing  je de betreffende dienst of het product meteen positiever bekijkt?

Je krijgt een vergelijkbaar effect wanneer een van je fans je inhoud deelt en een van hun contacten en hierna op jouw pagina, platform of website kijkt. Wat nog belangrijker is, soms zullen mensen enkel een pagina waarderen omdat het al gewaardeerd is door iemand die ze kennen. Welk product het dan is, maakt vaak niet uit.

4. Hoeveelheid fans & volgers

De geloofwaardigheid van een site, Facebook of Twitterpagina wordt ook bewezen door de enorme hoeveelheid volgers en abbonnees. Zijn dit er veel? Dan geeft het de bezoeker genoeg vertrouwen om ook even een kijkje te nemen. Natuurlijk is dit niet een sociaal bewijs dat makkelijk beschikbaar is voor diegene die nog een groep volgers aan het opbouwen is. Maar wanneer je dit gegeven door hebt, kun je in ieder geval gaan kijken op welke manier je die hefboom nu al kunt gaan toepassen.

Wat je ook doet, gebruik NOOIT de makkelijke weg door sociaal bewijs te kopen met nepvolgers en nepfans. Deze manier van Social proof wordt vroeg of laat ontdekt met blijvende schade tot gevolg

5. Feiten & Statistiek

Hieronder een voorbeeld dat de kracht van sociaal bewijs aantoont… de video hieronder is een advertentie uit 1949 waarbij artsen zeggen ze Camel sigaretten meer roken dan enig anders sigaret.

Het feit dat Camel beter werd gewaardeerd dan andere sigaretten door artsen was behoorlijk overtuigend. Immers, artsen behoren toch tot de meest gewaardeerde professionals in de samenleving. En als het goed genoeg voor hen is, dat is het toch ook goed genoeg voor mij… of niet?

 

Andere voorbeelden van het gebruik van feiten als sociaal bewijs:

 

Heb jij voorbeelden van Social Proof?

Heb jij een paar goede voorbeelden van het gebruik van Social Proof? Deel het voorbeeld met ons zodat we dit onderwerp verder kunnen uitdiepen.

Karin Muller SB
linkedin scan button

Aanbevolen

Linkedin Code book

Aanverwante artikelen

  • photo from Tumblr

    Maak je voldoende gebruik van Sociale platforms als LinkedIn of kan het beter?

    01/05/16

  • photo from Tumblr

    Het belangrijkste idee van het nieuwe platform Recruiter  is dat het zich zal consentreren rond een veel algoritmischere aanpak voor het vinden van nieuwe medewerkers.

    10/22/15

  • photo from Tumblr

    Bij LinkedIn is alles over het maken van verbindingen en verwijzingen tussen professionals - maar verwacht niet dat het platform al het werk voor u doet.

    10/21/15

  • photo from Tumblr

    Linkedin als je eigen lead generator? Is personal branding een must of je nu solliciteert of niet

    10/21/15

  • photo from Tumblr

    LinkedIn heeft een nieuwe app: LinkedIn Lookup gelanceerd in een poging om gebruikers te helpen beter gebruik te maken van hun collega’s vaardigheden

    10/20/15

Advertentie

Social Sales Factsheet

Meer weten over Social Sales?

Je producten verkopen is tegenwoordig een Sociaal proces. De kans dat iemand bij het eerste bezoek je producten koopt is kleiner van 10%. Door een relatie op te bouwen met je prospect maak je de kans op een verkoop vele malen groter.

Hoe doe je dit (efficient!) hebben wij beschreven in een Social Sales Factsheet

Om Spam te voorkomen hebben we je een Mail gestuurd