Online marketing effectief toepassen?

75% van het midden- en kleinbedrijf geeft aan dat online marketing zeer effectief is in het aantrekken van nieuwe klanten. Uit het onderzoek blijkt ook dat deze positieve invloed van online marketing alleen maar verder groeit.

Aantrekken nieuwe klanten

Online marketing speelt een steeds grotere rol bij het aantrekken van nieuwe klanten. Het is niet langer voldoende om alléén maar te vertrouwen op offline marketing. Steeds meer mensen zoeken op het internet naar interessante bedrijven, diensten en producten. Door niet te investeren in online marketing loop je deze prospects mis.

Online marketing kan echter alleen haar potentie bereiken wanneer deze goed wordt uitgevoerd. Maar, wat is een goede uitvoering eigenlijk? Dat is aan de ene kant heel subjectief, aan de andere kant is dit juist heel concreet te maken. En dat is waar het bij marketing per slot van rekening om gaat, het concreet maken van de doelen en resultaten.

 

  • Formuleer een duidelijk doel Definieer duidelijk wat je met je online activiteiten wilt bereiken. Indien het je concreet om leads gaat, omschrijf dan wat je onder een lead verstaat en maak afspraken hoe je per lead afrekent met je online marketing bureau. Laat je gerust hierover door een externe partij adviseren. Een buitenstaander ziet altijd meer.
  • Formuleer een duidelijke doelgroepomschrijving Omschrijf je doelgroep en weet waar deze zich online bevindt. Het heeft niet veel zin om al je marketing activiteiten op Facebook te richten, wanneer je doelgroep zich in het B-to-B segment bevindt. LinkedIn is hier hiervoor de meest logische optie.
  • Traffic generatoren Formuleer je Social Media profielen en wat je hiermee wilt bereiken. Social Media zijn perfecte tools om extra traffic naar je website te genereren, gecombineerd met de opbouw van je persoonlijke expert positionering in je markt.
  • Géén verkoop Essentieel is bij je Social Media activiteiten een juiste balans tussen verkoop en het bieden van waarde te vinden. Social Media is niet een online reclamefolder. De term spreekt voor zich, het gaat om het socialiseren met je omgeving.
  • Gevonden worden Online marketing begint met gevonden te worden door prospects. Kies een beperkt aantal zoektermen waarop je gevonden wilt worden en check in de markt of deze termen ook daadwerkelijk door je prospects gebruikt worden. Hoe meer zoektermen je kiest, hoe moeilijker het wordt om je website te optimaliseren.
  • Tools Maak gebruik van Google’s Keyword Tool en andere hulpprogramma’s van Google om te valideren of en hoe vaak er gezocht wordt naar de zoektermen die je hebt geformuleerd.
  • Customer journey Het is natuurlijk fijn als blijkt dat je veel bezoekers op je website krijgt. Wanneer mensen niet doorklikken op je website is hier nog veel te verbeteren. Wat is de weg die een bezoeker op je website wilt afleggen? Alleen door A-B testing werk je zo aan de optimalisatie van je website.
  • Lead nurturing Een volgende belangrijke stap binnen online marketing is het verzamelen van contactgegevens, want zonder contactgegevens kun je niet actief communiceren en wordt het moeilijk om de relatie met je prospects verder op te bouwen. Het gaat er hier dus om dat je je leads moet gaan ‘koesteren’ en hen regelmatig van waarde moet voorzien. Hierdoor bouw je aan je relatie en bevestig je je expert positionering. Lead nurturing is een continu en zeer nauwkeurig proces.
  • Heb geduld! Probeer niet te snel te verkopen. Iedere nieuwe relatie, dus ook een online relatie, begint met het opbouwen van vertrouwen. Neem hier de tijd voor en werk je lead nurturing goed uit.
  • Persoonlijke relaties Veel organisaties menen dat online marketing niet werkt, omdat de verkoop persoonlijk plaats vindt. Natuurlijk! Zo werkt het ook. Persoonlijke verkoop is nog steeds een belangrijk onderdeel van de meeste B-to-B verkooptrajecten. Iedere online marketing activiteit moet daarom elementen bevatten om een online relatie naar een persoonlijke relatie te converteren. Dit is meestal de grootste uitdaging bij het ontwikkeling van online marketing activiteiten, want dit is het moment waarop prospects je direct toegang tot hun persoonlijke ruimte moeten geven. Dit is een grote stap, dus vraag niet meteen teveel!
  • Vertrouwen Vooral in het B-to-B segment gaat het om de opbouw van vertrouwen. Dit betekent dat er zeker zes tot achttien maanden kunnen zitten tot een eerste contact en een stap richting een eventuele overeenkomst. Dit is het bewuste lead nurturing traject. Zorg dat je gedurende die hele periode regelmatig iets van je laat horen. Middelen die je hierbij kunt toepassen zijn divers.
  • Meten is weten! Zorg dat je goed weet welke middelen goed voor je organisatie werken en welke achterblijven. Weet ook waarom dit komt. Blijf op de hoogte van de respons van je activiteiten en kijk welke acties beter responderen dan andere.
  • Automatiseer ter ondersteuning Online marketing staat of valt bij het tijdig en relevant reageren en acteren op commentaren, likes, bezoekers en contactverzoeken. Zodra het aantal contacten toeneemt is het essentieel om dit in een centrale database vast te leggen. Dit onderdeel is prima te automatiseren. Werk meteen vanaf het begin aan een goed gesegmenteerde database.

De meeste MKB organisaties zijn online nog niet in evenwicht. Ze hebben een mooie website, die meestal onvoldoende op conversie is gericht. Hierdoor blijven resultaten meestal uit. Wij werken aan het online evenwicht van een organisatie en zorgen dat de gewenste resultaten worden behaalt. We beginnen hiermee door onze website scan uit te voeren.

Karin Muller SB
linkedin scan button

Klantenervaring

Testimonial Zonta
Downloads