Online marketing activiteiten die WEL iets opleveren?

Jaren lang zijn er grote budgetten besteed aan marketing. Het lastigste daarbij was wel dat de resultaten van grote delen van deze marketingbudgetten onvoldoende meetbaar waren. Wat leverde het eigenlijk op?

Tegenwoordig is dat heel anders en zijn de resultaten van het grootste deel van je marketingbudget WEL meetbaar. Eigenlijk kun je het zo stellen dat elke euro die je tegenwoordig aan online marketing uitgeeft, ook online meetbaar is. Marketing zet een bedrijf in beweging en zonder beweging heeft een bedrijf geen business. Beweging en marketing is daarmee wat ons betreft het fundament voor elk bedrijf.

Toch blijkt in de elk bedrijf dat analyse op allerlei punten het kind van de rekening is. Eigenlijk wel vreemd, want hoe kun je controle over je business hebben, zonder naar de juiste getallen te kijken? In de administratie wordt jaarlijks voor vele bedrijven veel geld gestopt. Daarmee kijk je hoe je organisatie het afgelopen jaar heeft gepresteerd. Op zich is daar niets mis mee, maar waarom dan niet constant werken aan de toekomst van je business, zodat deze toekomst er nog beter uit gaat zien?

Wij ervaren dat er nog maar weinig managementteams en directies zijn waarbij wekelijks de cijfers van een website besproken worden. En als dit niet of onvoldoende besproken wordt, dan wordt er ook onvoldoende aan optimalisatie gewerkt. En dat is eigenlijk jammer…. Heb je dan een website of een online brochure?

 

Neem Contact op

Je hoort nu veel in de markt dat bedrijven moeite hebben om online succes te boeken door de snelle verandering van de marketing en stijgende advertentiekosten. Even een website opzetten en dan kijken wat het oplevert, werkt niet. Dat is ook niet realistisch. De opzet van een website is slechts het begin! Hierna stel je Key Performance Indicatoren (KPI’s) op, waarmee je de meetinstrumenten goed inricht. Zo werk je aan een dashboard waarmee je blijft optimaliseren op basis van de feitelijke resultaten. Op deze manier kan succes niet uitblijven, want je kruipt hiermee in de huid van je bezoeker en gaat meer en meer volgen wat wel en wat niet volgt.

If you don’t know your numbers, you don’t have a business…

Wat ons betreft dienen online resultaten tijdens wekelijkse overleggen besproken worden. Let wel, wekelijkse overleggen van het management. Dit wordt in veel bedrijven nog nauwelijks of niet uitgevoerd. Terwijl dit toch echt noodzakelijk is om een bedrijf naar een hoger niveau te tillen en door hiermee succes te boeken. Wanneer er geen betrokkenheid bestaat vanuit het management of de directie, belanden veel bedrijven uiteindelijk op een dood spoor. Want de aanpassingen die je uitvoert, moeten wel in lijn blijven met het beleid. Lukt dit niet, wat moet er dan aangepast worden. Het beleid of de invulling van de online marketing. Dat zijn besluiten die op het juiste niveau ingevuld dienen te worden.

Uiteindelijk zijn online marketing activiteiten gebaseerd op cijfers. Je kunt met behulp van diverse online tools ontdekken hoe groot je markt is en hoeveel tijd en geld nodig is om online te kunnen domineren, uiteraard op basis van realistische conversies. Voordat je start met je website, is het noodzakelijk dat je de marge op je producten en diensten kent. Deze getallen vormen waarschijnlijk ook al de basis van een businessplan.

Niet de marketingmiddelen, maar het Online marketing doel

Online middelenHet is heel herkenbaar, vaak worden doelen snel overgeslagen en richten de acties zich meteen op de middelen. Niet zo verwonderlijk, want middelen zijn concreet. Je kunt je hier beter een beeld bij vormen. Toch is het verstandig om eerst het doel helder voor ogen te krijgen. Want, waarom zou je veel tijd en geld in online marketingmiddelen steken, wanneer er onduidelijke doelen zijn? Zeker wanneer de doelen niet of slecht gemeten worden en er helemaal niet aan de optimalisatie van conversie wordt gedaan?

Wat ons betreft doorloop je de volgende stappen:

  1. Het formuleren van je doelen.
  2. Het formuleren van je doelgroep en hier duidelijke persona’s aan hangen.
  3. Het formuleren van je customer journey.
  4. Het meetbaar maken van je website op de juiste wijze.
  5. Het doorlopend optimaliseren van je conversie.
  6. Het periodiek bespreken van resultaten en analyses.
  7. Het periodiek opstellen van te ondernemen acties voor de continue optimalisatie.

Naast het investeren in bovenstaande punten, bepaal je ook de gewenste doelstellingen voor de omzet. Via www.omgekeerderoi.nl kun je berekenen welke investeringen je moet doen in de verschillende kanalen van je online marketing om je business rendabel te maken. De gegevens baseer je op bestaande cijfers van conversie en bezoek.

Natuurlijk moet je er ook rekening mee houden dat bezoekers op je website er nog niet aan toe zijn om tot een overeenkomst over te gaan. Deze bezoekers belanden wat ons betreft in een ‘lead nurturing’ traject. Hoe ga je hiermee om? Hoe ‘track’ je deze bezoekers en hoe zorg je ervoor dat ze op langere termijn, wanneer ze er wel aan toe zijn om een overeenkomst aan te gaan, weer naar jou terugkomen? Lead nurturing is een wereld op zich, die ook op basis van cijfers en feiten gestuurd dient te worden.

Wat zijn de online middelen, die je naast je website kunt verwachten om in te zetten gedurende je proces?

  • Website optimalisatie
  • SEO optimalisatie
  • Ontwikkeling landingpages
  • Adwords campagnes
  • Social Media campagnes
  • Etc.

Interesse om je online marketing activiteiten beter en concreet te laten converteren? We informeren je graag verder tijdens een kop koffie!

10 + 2 =

online marketing opbrengsten
Karin Muller SB
linkedin scan button

Aanbevolen

Linkedin Code book

Aanverwante artikelen

  • photo from Tumblr

    Maak je voldoende gebruik van Sociale platforms als LinkedIn of kan het beter?

    01/05/16

  • photo from Tumblr

    Het belangrijkste idee van het nieuwe platform Recruiter  is dat het zich zal consentreren rond een veel algoritmischere aanpak voor het vinden van nieuwe medewerkers.

    10/22/15

  • photo from Tumblr

    Bij LinkedIn is alles over het maken van verbindingen en verwijzingen tussen professionals - maar verwacht niet dat het platform al het werk voor u doet.

    10/21/15

  • photo from Tumblr

    Linkedin als je eigen lead generator? Is personal branding een must of je nu solliciteert of niet

    10/21/15

  • photo from Tumblr

    LinkedIn heeft een nieuwe app: LinkedIn Lookup gelanceerd in een poging om gebruikers te helpen beter gebruik te maken van hun collega’s vaardigheden

    10/20/15

Advertentie

Social Sales Factsheet

Meer weten over Social Sales?

Je producten verkopen is tegenwoordig een Sociaal proces. De kans dat iemand bij het eerste bezoek je producten koopt is kleiner van 10%. Door een relatie op te bouwen met je prospect maak je de kans op een verkoop vele malen groter.

Hoe doe je dit (efficient!) hebben wij beschreven in een Social Sales Factsheet

Om Spam te voorkomen hebben we je een Mail gestuurd