Acquisitie toolJe organisatie en medewerkers van je organisatie zijn aanwezig op LinkedIn, maar werken jullie hierin samen om deze aanwezigheid op LinkedIn te optimaliseren? In dit geval kun je werkelijk zeggen dat 1+1=3 een gegeven is waar je vanuit een gezamenlijkheid aan kunt werken.

Vele LinkedIn professionals hebben het regelmatig over de krachtige relatie tussen LinkedIn en Google en daarmee ook over de positieve invloed die LinkedIn heeft op de SEO (Search Engine Optimization) resultaten van je organisatie. Het is  fascinerend om te zien hoe een goed geoptimaliseerde pagina op Linkedin, van zowel de organisatie als de medewerkers, de SEO resultaten en de organische zichtbaarheid kunnen verbeteren.

Geoptimaliseerd LinkedIn profiel

Eigenlijk kun je het als volgt samenvatten: Een organisatie heeft een bedrijfspagina op LinkedIn, die online is gelinkt aan alle bijbehorende medewerkers. Elke medewerker heeft op zijn beurt weer een geoptimaliseerd LinkedIn profiel. Elke medewerker voert bepaalde activiteiten uit via LinkedIn en heeft elk een (groot) aantal verbindingen. Vooral de Sales professionals zouden hier een vooraanstaande actieve rol in moeten nemen. Deze feiten gezamenlijk, kunnen de zichtbaarheid van je organisatie-content verhogen, zowel op LinkedIn en in de zoekmachines (in Nederland is dit voor 95% via Google). Ondertussen heeft je organisatie op deze manier een effectieve online netwerk tool, om met honderden of zelfs wel duizenden verbindingen te kunnen communiceren.

Stel je eens voor, hoe groot zou de online aanwezigheid van je organisatie zijn, wanneer elke medewerker een geoptimaliseerd LinkedIn profiel heeft gekoppeld aan de geoptimaliseerde LinkedIn bedrijfspagina van je organisatie. Men deelt actief content en nieuws van je organisatie. Wordt op deze manier de invulling van je eigen online ambassadeurs concreter?

Ik durf te beweren dat vrijwel elke medewerker (minstens 80%) van je organisatie al op LinkedIn aanwezig is. Aanvullend durf ik ook te beweren dat ze nog wel hulp nodig hebben om hun profiel te optimaliseren en hen aan te moedigen om content te delen. Als onderdeel van de Social Media Maand  die we voor meerdere klanten realiseren, is een van de workshops die we hierin aanbieden gebaseerd op de overtuiging dat mensen wel op LinkedIn aanwezig zijn en dat optimalisatie nog nodig is: Een LinkedIn profiel optimalisatie en fotodag.

Het door medewerkers delen van updates met hun verbindingen (connecties) zou de zichtbaarheid van de berichten van je organisatie enorm moeten verbeteren. Door aan deze berichten een link naar je eigen webpagina’s toe te voegen, zou dit de ranking van de betreffende websitepagina’s enorm moeten verbeteren, zo ook het aantal keren dat je content wordt gedeeld, gebookmarkt, geliked of aan favorieten wordt toegevoegd.

Om de workshop extra gewicht mee te geven zodat er een enthousiasme in de organisaties ontstaat en ieder klaar staat om z’n beste online beentje voor te zetten, huren we voor een dergelijke dag een professionele fotograaf in om nieuwe headshots te schieten van alle medewerkers. Deze fotograaf schiet meerdere opnamen met verschillende houdingen van elke medewerker. Aanvullend daarop worden op deze dag meerdere sessies gepland waarbij we mensen tips geven om hun profiel te optimaliseren. Het liefst live met ieder een eigen laptop, waarbij wij aanwezig zijn om online tips en aanwijzingen te geven.

Gerelateerde blog: Hoe je een perfecte LinkedIn headline schrijft.

Download de LinkedIn verbeteraar voor tips naar een geoptimaliseerd LinkedIn profiel.

Aan het eind van een dergelijke workshopdag (of meerdere dagen) konden we voor alle mensen die op de foto zijn gegaan een mooie nieuwe headshot opleveren om in hun eigen LinkedIn profiel – en mogelijke andere profielen van Social Netwerken – te uploaden. Hierdoor had een ieder in een heel korte tijd en volledig geoptimaliseerd profiel, met een krachtige koppeling naar de LinkedIn bedrijfspagina van de eigen organisatie.

Voor individuele medewerkers blijkt deze aanpak een geweldige manier om kwalitatieve verbindingen binnen de branche op te bouwen, zowel met leveranciers, partner en prospects. Ze werken op deze manier aan hun eigen professionele positionering, waardoor ze een krachtige, professionele positionering ontwikkelen. Een gegeven wat een werknemer zowel op dat moment of in de toekomst goed te pas kan komen. Voor de werkgever van deze werknemer, is het een fantastische manier om de eigen content, het bedrijfsnieuws en de positionering uit te bouwen binnen de eigen branche of daar hun doelgroepen zich bevinden. Voorwaarde blijft natuurlijk dat de organisatie verwacht dat alle medewerkers volledig voldoen aan het huidige Social Media beleid van de organisatie. Binnen de Social Media Maand zijn er dan ook activiteiten gepland die hier aandacht aan geven.

Gerelateerd blog: Een Social Media beleid voorkomt Social Media rampen.

Linkedin Profiel Optimalisatiedag

Omdat een dag met workshops en fotografie nog meer een feestje te maken, hebben we allerlei aanvullende gadgets toegevoegd zodat medewerkers ook een tastbare herinnering aan de dag overhouden. Denk hierbij aan de ontwikkeling van een smoelenboek, waarbij medewerkers naast hun foto ook een leuke wetenwaardigheid over zichzelf moesten aanleveren. Denk aan de overzichtsfoto, met citaten van elke medewerker of bordjes voor op het bureau, met daarop de eigen foto en een citaat. Mogelijkheden genoeg om er een personeelsdag van te maken, waarbij het functionele met het aangename gemixt kan worden. Synergie, kennisdelen, op een andere manier met elkaar in contact komen èn nog werken aan de positionering van de organisatie. En dat allemaal op één dag!

Dit soort dagen bieden ons altijd veel inspiratie om nog leukere producten te verzinnen, waarbij we alle opmerkingen en feedback van medewerkers en organisaties gebruiken om workshops, geleverde producten verder te optimaliseren. Tot nu toe zijn alle reacties zeer positief.

Interesse in een LinkedIn-Profiel-optimalisatiedag of zelfs de organisatie van een Social Media Maand? Neem dan contact met ons op.