LinkedIn groepen zijn veruit het meest krachtige aspect van LinkedIn.

Wij kennen mensen die rondom een LinkedIn groep hun hele business bouwen, hun producten en diensten postioneren, hun betaalde evenementen verkopen en worden beschouwd als de meest belangrijke persoon in hun niche. En dat allemaal met één groep!

Veel mensen die een groep op LinkedIn hebben gemaakt, kennen de voordelen. Echter, voor diegenen die nog geen groep hebben gemaakt of menen dat het niet waardevol is, hieronder onze top 10 met redenen waarom je vandaag nog moet beginnen (voordat iemand anders in jouw niche je voor is!).

1. Wordt beschouwd als de Leider binnen je niche

Zorg ervoor dat je meerdere groepen hebt. Elke groep moet minimaal 1000 leden hebben (10.000 is beter). Aan elke groep kun je je website verbinden, wat (indien goed gevuld en gepositioneerd) als een voorbeeld beschouwd zal worden. Dit is een van de eerste dingen die mensen zien wanneer ze lid worden van de groep. Je naam wordt ook gezien als de eigenaar van de groep. Gebaseerd op die waarneming, wordt je gezien als de expert voor die niche groepen (tot het tegendeel is bewezen). Hoe vaker je inhoud van hoge kwaliteit biedt en een positieve groep beheert, zal je gemeenschap je ondersteunen en zien als leider binnen je niche.

2. Verbindt een actieve gemeenschap

Mensen houden ervan om tot een gemeenschap te behoren, of een stam als Seth Godin het uitdrukt… Hoe beter je in staat bent om gelijkgestemde mensen met elkaar te verbinden, hoe beter ze je hiervoor zullen waarderen. Wanneer je mensen een mogelijkheid biedt om binnen een niche (online) samen te komen, plukt de eigenaar hier veelal de vruchten van.

3. Genereer verkeer naar je site

Zoek je naar mogelijkheden om verkeer naar je blog of zakelijke website te genereren? Dan is een LinkedIn Groep gewoon een prachtige oplossing om dit tot stand te brengen. Er bestaan verschillende manieren waarop je verkeer naar je site kunt krijgen:

  • Zet je website link in het groepsprofiel
  • Voeg RSS feed van de website toe aan de Nieuws sectie
  • Stuur wekelijks een bericht naar je groep en voeg hierbij een niche-gerelateerd artikel van je site toe
  • Plaats je site in het welkomstbericht van de groep (meer hierover hieronder)
  • Begin een discussie en voeg je link toe

Linkedin groeps zoeken

4. Bouw een persoonlijk netwerk

Wanneer je de eigenaar van een groep bent, zal je regelmatig nieuwe verzoeken tot verbinding ontvangen. De meeste van deze verbindingen zullen uit je groepen komen. Waarom? Mensen maken graag verbinding met de leider van een actieve, inhoudelijke gemeenschap. Wanneer je dan meerdere ‘communities’ runt binnen je LinkedIn groepen zal je gezien worden als iemand waar men graag mee verbonden is. Dit geldt voor vrijwel alle eigenaren van een groep.

5. Wekelijkse berichten verzenden

Dit kan de meest krachtige functie binnen de groepen te zijn. Een goed voorbeeld is Robert Flemming, die eigenaar is van de eMarketing Association groep op LinkedIn. Deze groep heeft bijna 200.000 leden. In plaats van jaarlijkse een aanzienlijk budget voor emailmarketing te reserveren kun je dus een groep opstarten en wekelijks een gratis bericht sturen.

De keerzijde is wel dat je je bericht niet in de huisstijl van je organisatie kunt versturen, maar je kunt nog steeds je boodschap bieden aan de leden die voor jou interessant zijn. Voor Robert Flemming blijkt dit interessant want hij organiseert events waarbij een kaartje meer dan $ 1.000 kost en hij verkoopt hiervan vele kaartjes, mede vanwege zijn groep. Z’n LinkedIn-groep helpt hem z’n event marketing doelstellingen te behalen tegen zonder dat hij hier mediakosten voor hoeft af te dragen.

6. Maak Auto-Responder email

Dit is een logische, want wie wil er elke keer wanneer iemand zich aansluit bij de groep, een een-op-een boodschap sturen? Wanneer je groep succesvol wordt, betekend dit wekelijks veel tijd voor het management van je groep. LinkedIn biedt groepmanagers de mogelijkheid om dit te vereenvoudigen door met een welkomstbericht. Elke keer wanneer iemand toetreedt tot je groep, kun je je eigen automatische boodschap naar hun eigen e-mail account sturen (dus niet naar hun LinkedIn-account).

Dit betekent dat u een fatsoenlijke sales funnel kunt opbouwen door mensen te verwelkomen bij de groep, hen te informeren wat de groep voor hen kan betekenen en waar ze meer informatie kunnen vinden. Hopelijk zullen ze zich ook voor je nieuwsbrief aanmelden of met je verbinden op andere Social Netwerk Platformen. Hierdoor zal je op lange termijn extra sales genereren…… wanneer je het goed instelt.

7. Lead Generator

Hoe meer je geeft, hoe meer je zult ontvangen. Dit is de bewezen kracht van wederkerigheid. Dit geldt binnen een LinkedIn groep (maar ook op LinkedIn of enig ander Social Netwerk Platform).

Het verbinden van mensen, het delen van baan leads, verwijzingen, waardevolle inhoud bieden die mensen helpt om hun doelen te bereiken: dit zijn zaken die je kunt geven aan mensen. Door dit te doen gaat men jou op termijn ook meer geven. Het gebeurt niet na een maand, maar als je volhoudt, zal het wel zo lopen.

8. Het creëren van Sub Groepen

Wil je je richten op mensen op diverse locaties in de wereld of wil je sub niches binnen een niche oprichten? Met LinkedIn heb je de mogelijkheid om 10 subgroepen te creëren. Het is een mooie manier om je boodschappen op een specifieke groep te richten. Want hoe specifieker uw boodschap, hoe groter de kans op succes.

9. Inhoud beherenLinkedIn groep regels

Wanneer mensen berichten sturen over MLM of wanneer iemand schuttingtaal gebruikt of anderen aanvalt op een onproductieve manier, heb je de mogelijkheid om personen te verwijderen of ongepaste inhoud te verwijderen. Zo simpel is het. Wanneer het niets aan je community toevoegt, heb je de mogelijkheid om hier invloed op uit te oefenen.

10. Anderen helpen

Uiteindelijk is het de taak van elke goede leider z’n team of community naar de top. Natuurlijk heeft 99% van de groepseigenaren een eigen agenda bij het maken van een groep. En hoe meer ze zich hier richten op het helpen van de leden om hun doel te bereiken, hoe meer de groepseigenaar ook z’n eigen doelen kan bereiken.

Tot slot, LinkedIn is een krachtig platform dat zal helpen om je zakelijke doelstellingen te behalen. De mogelijkheden van de groepen zijn hierbij een essentieel onderdeel om deze doelen te helpen bereiken. Neem de tijd om regelmatig je groepen te bezoeken zodat je ze beter leert begrijpen. Want alleen dan kun je een invulling vinden die voor jou tot succes zal leiden.