Hoe je een plan maakt voor zakelijk bloggen

Heeft je organisatie een zakelijke blog? Ben je er, vanuit je bedrijf, aan toe om posts te gaan publiceren, maar weet je eigenlijk niet waar je moet beginnen? Voordat je met een blog begint die je bedrijf moet ondersteunen, is het goed hiervoor om een compleet plan tot je beschikking te hebben. In dit artikel laten we je zien hoe je in zes stappen kunt beginnen met een zakelijke blog.

Waarom zou je eigenlijk een zakelijk bloggen?

Organisaties die het bloggen er een beetje naast doen, kunnen er van uit gaan dat hun blog dan niet veel zal opleveren. Wanneer je ervoor kiest om tijd en moeite aan een blog te besteden, kun je er maar beter voor zorgen dat het een blog wordt die zo goed mogelijk de doelstellingen van je organisatie ondersteund. Dit betekend dat je onderzoek moet toepassen, een goede basis moet hebben en regelmatig moet bloggen. Een blog is niet meteen succesvol. Het kan even duren voordat je er iets uit krijgt, dus houd vol en geniet van de ontwikkelingen die je blog, en de betrokken mensen uit je organisatie, doorlopen.

Laten we het eens concreet maken, hoe kun je een blog opbouwen en tot een succes brengen?

zakelijk bloggen

Stap 1: Haal inspiratie uit andere blogs

Deze eerste stap is vooral belangrijk wanneer je voor de eerste keer start met een blog. Voordat je begint met bloggen, kijk of je een blog vindt die je aanspreekt of die qua uitstraling past bij hetgene je ook met je organisatie wilt uitstralen. Kijk wat je goed vind aan deze blog, haal er ook voorbeelden bij van blogs waarvan je vindt die niet goed zijn. Wat is er dan niet goed aan? Door deze analyse toe te passen, kom je er eenvoudig achter wat de beste manier is om jezelf en je organisatie te presenteren. Wanneer je ervoor kiest om met je blog de aanpak van een andere blog te spiegelen, wees er dan zeker van dat je voorbeeld een consistente manier van bloggen toepast en dat deze al langer dan zes maanden blogt (een jaar is zelfs beter). Om een goede blog, als voorbeeld, te vinden, kijk dan op blogs van andere organisaties uit je eigen branche. Je kunt ook een blog als voorbeeld nemen die je qua stijl waardeert en niets met je branche te maken heeft. Het gaat dan vooral om de inspiratie die deze blog je biedt. Overigens, je zult soms merken dat je niet altijd een ‘blog’ kunt vinden op een site. Je kunt dan ook zoeken onder ‘nieuws’, ‘artikelen’ of ‘tips’. Wanneer je blogs aan het uitzoeken bent, zorg dan dat je drie tot vijf blogs beoordeelt. Kijk wat je er goed aan vind en noteer dit. Maak specifieke opmerkingen en markeer de zaken waarin je verbetering ziet of die je kunt aanpassen binnen je eigen blog. zakelijke blog

Stap 2: Ontwikkel de missie van je blog

Deze missie is sterk gerelateerd aan de missie van je organisatie. Waar wil je met je organisatie en daarmee ook met je blog naartoe? Waar wil je nu en in de toekomst zijn? Binnen deze missie moet de ‘Waarom’ vóór je ‘Wat’ geformuleerd worden. Zo, dat klinkt vaag, vind je niet? Om het wederom wat concreter te maken, beantwoord onderstaande drie vragen in relatie tot je blog (en organisatie):

  • Wie is je primaire doelgroep?
  • Wat wil je bieden aan je doelgroep? Bijvoorbeeld tips, recepten, succes verhalen, nieuwe ideeën voor algemeen bestaande problemen?
  • Wat is de uitkomst voor je doelgroep? Bijvoorbeeld op welke manier wordt hun leven of business verbeterd als gevolg van het lezen van de informatie die je biedt?

Je kunt zien wanneer het doel van een organisatie is om waarde te bieden in plaats van hard in de verkoop te gaan. Het zegt dan iets over het karakter van de organisatie. Vind manieren om je doelgroep te helpen via je blog en op die manier zorg je ervoor dat ze bij je terugkomen. Het klinkt enorm idealistisch en dat is het mooie ervan. Wanneer je ernaar streeft om je doelgroep eerst te helpen (dus je zet je klant en prospect nóg meer centraal), dan zal je merken dat je de missie van je organisatie werkelijk aan het uitvoeren bent.

Stap 3: Zorg voor aansluitende Marketing en Blog doelstellingen

Wat zijn je Marketing doelstellingen en wat zijn je Blog doelstellingen? Weet je dat je met bloggen je Marketing activiteiten enorm kunt versterken en op sommige punten zelfs kunt vervangen? Kritische ondernemers en Marketing professionals kunnen zich vaak niet voorstellen dat je met blogging je markt en organisatie verder kunt laten groeien. Toch is het mogelijk om met je blog zowel je positionering als je groei van je organisatie te versterken. Wellicht is het dan toch de tijd waard die bloggen in beslag neemt? Bijvoorbeeld: met behulp van je blog content beschikt je tegelijk ook over content om te gebruiken binnen je Social Media middelen. Je kunt ook blog artikelen naar prospects sturen als een soort follow up na een eerste kennismaking.

Voor je Marketingplan, is het essentieel om een balans te vinden tussen betaalde zichtbaarheid (zoals online adverteren) en verdiende zichtbaarheid (zoals blog posts waarbij mensen ervoor kiezen om deze te lezen en te delen).

Wil je meer tips hoe je een succesvolle organisatie blog kunt opzetten?

Bloggen kan je organisatie helpen deze gemeenschappelijke Marketingdoelstellingen te behalen:

  • Toon je expertise en/of thought leadership binnen een specifieke branche of niche
  • Informeer / motiveer / inspireer je publiek
  • Creëer een bredere zichtbaarheid van je organisatie
  • Bouw aan vertrouwen en langdurige relaties met klanten, prospects en de publieksgroepen van je organisatie

Bepaal welke marketing doelstellingen het meest belangrijk zijn voor je bedrijf en kijk op welke manier je het blog kunt gebruiken om ze in te vullen. Voeg bovenstaande doelen aan de bestaande doelen toe en laat de meerdere marketingmiddelen van je organisatie, aangevuld met je organisatieblog, tot een succesvol geheel samensmelten. zakelijk bloggen  

Stap 4: Kies je Blog Categorieën

Op dit moment moet het duidelijk voor je zijn waarom je blog bestaat, wie het zal helpen en wat het zal betekenen voor je lezers en je organisatie. Nu ben je op het moment aangekomen om 7 tot 10 categorieën te selecteren van waaruit je relevante onderwerpen of discussies in jouw branche kunt destilleren. Wanneer je dit doet, houdt hierbij je missie sterk voor ogen. Want je wilt dat de content van je organisatieblog de meest urgente problemen van je klanten of prospects oplost. Beschouw je blog als het vakblad voor je branche. Wanneer je er niet uitkomt welke categorieën je wilt bepalen, denk dan aan onderwerpen die mensen lezen wanneer ze een tijdsschrift uit je branche zouden lezen. Gebruik dit als een beginpunt. Uiteraard, zorg er wel voor dat elke categorie die je selecteert, een onderwerp is waar je organisatie of bepaalde teams binnen je organisatie kennis en ervaring in heeft zodat er voor een langere tijd over geblogd zou kunnen worden. Probeer deze lijst met categorieën voor een bepaalde periode aan te houden, zeker zes tot negen maanden. Indien je gedurende het proces merkt dat je een nieuwe categorie wilt toevoegen, check dan wel even of deze categorie past bij je missie en marketingdoelen. Kijk dan ook even of je genoeg ideeën hebt om deze categorie voor een langere periode te vullen.

Stap 5: Ontwikkel een blog matrix

Wanneer je bepaald hoe vaak je zou willen dat je organisatieblog verschijnt, kijk dan weer even terug naar de voorbeeldblogs die je aan het begin van dit proces hebt geselecteerd. Hoe vaak verschijnen daar een nieuwe blogpost? Is dit een frequentie die door jou of je organisatie toe te passen is? Lukt dit ook op de langere termijn? Het bepalen van een frequentie is voor elke organisatie anders. Stel een redelijk schema vast dat voor jouw organisatie, afdeling of team uit te voeren is en ontwikkel op basis hiervan een content-kalender. In een content-kalender moeten alle categorieën opgenomen zijn die je eerder hebt bepaald. Aanvullend moeten in deze kalender ook de seizoenen, feestdagen of belangrijke evenementen voor je branche aangegeven zijn. Bepaald bij elke post een onderwerp en titel, houdt hierbij continu in de gaten dat het zo geschreven wordt dat de lezer er iets aan heeft. Uitgangspunt is en blijft dat de blogpost zowel je doelgroep als je bedrijfsdoelstellingen moeten blijven ondersteunen.

Onderdelen voor het schrijven van een blogpost:

  • Brainstorm over het onderwerpen en de titel zoals opgenomen in de content-kalender of een nieuwe idee dat is ontstaan voor een van de bestaande categorieën. Beschrijf de ruwe outline van het artikel, waarbij je ook zoveel mogelijk subheadings en belangrijke punten meeneemt.
  • Vul je ruwe outline verder in, zorg ervoor dat al je ideeën zijn vastgelegd, zodat je geen input vergeet.
  • Onderzoek online naar relevante links, feiten, statistieken en foto in relatie tot je onderzoek. Gegevens die je aan je bericht kunt toevoegen.
  • Redigeer en verfijn het concept van je post. Zorg dat je hier het juiste beeldmateriaal en promotionele verwijzingen aan toe hebt gevoegd. Natuurlijk behoren hier ook de berichten die je in de diverse Social Media middelen van organisatie kunt plaatsen.
  • Controleer je artikel op typefouten, grammatica en leesbaarheid.
  • Plaats je artikel, beeldmateriaal en links online op je blogplatform. Voeg keywords van het artikel bij de fotobeschrijvingen en optimaliseer je artikel voor zoekwoorden. Plan de post daarna om op de juiste dag en tijdstip gepubliceerd te worden.
  • Promoot je blogpost via Social Media en informeer iedereen die je in de post hebt vermeldt. Probeer mensen te betrekken en reageer op commentaren en gedeelde links.
In het ideale geval wil je een content-kalender hebben van drie tot zes maanden. Wanneer je echter net begint, is het helemaal niet gek om eerst met een kalender van vier tot zes weken te beginnen. Bekijk aan het begin van de maand de content van de afgelopen periode en voeg nieuwe posts toe aan je content-kalender. Voor je het weet zit het scannen en vastleggen van onderwerpen vast in je routine opgenomen. blogmatrix  

Stap 6: Monitor en evalueer je resultaten

De enige manier om erachter te komen of je organisatieblog werkt, is door te controleren of deze voldoet aan je zakelijke doelstellingen. Waar meet je dan op?

  • Wanneer je doel is om je expertise en thought leadership in de organisatie te positioneren, dan zou je regelmatig verzoeken moeten ontvangen om ergens als Keynote een lezing te verzorgen.
  • Wanneer je doel is om vertrouwen en lange termijn relaties op te bouwen, dan moet je een stijging van het aantal inschrijvingen op je marketinglijst zien.
  • Is het je doel om nieuwe leads te genereren, dan zou je nieuwe klanten moeten krijgen of extra productverkopen in je cijfers terug moeten zien.
  • Is het je doel om een grotere bekendheid te genereren, dan zou je een stijging van het aantal reacties op de blog terug moeten zien. Evenals het aantal keren dat een blog is gedeeld, geliked of op is gereageerd.

Wil je meer tips hoe je een succesvolle organisatie blog kunt opzetten?

Het kan zijn dat je dit soort ontwikkelingen niet aan één specifieke blogpost kunt toeschrijven, toch zijn er methodes om de resultaten van je blog te monitoren. Beoordeel het aantal bezoekers op je blog, pageviews en social shares.

Als een onderdeel van je blogplan, plan tijd om dit soort data te verzamelen en te analyseren. Op basis daarvan is het goed om te kijken hoe je je blogstrategie daar weer op kunt aanpassen.

En nu? Waar veel organisaties of ondernemers moeite mee hebben is dat bovenstaande stappen nogal overweldigend overkomen. Toch ervaren wij keer op keer dat de voordelen duidelijk opwegen tegen de uitdagingen die continu bloggen met zich meebrengen. Wanneer je de zes stappen uit deze blog eenvoudig volgt, kom je snel tot een praktisch plan van waaruit je kunt gaan publiceren. Je organisatie heeft dan al snel een professionele expert blog opgesteld!

contact Marc van Waasbergen
Gratis website scan
Aanbevolen hosting bedrijf
Social Sales Factsheet

Meer weten over Social Sales?

Je producten verkopen is tegenwoordig een Sociaal proces. De kans dat iemand bij het eerste bezoek je producten koopt is kleiner van 10%. Door een relatie op te bouwen met je prospect maak je de kans op een verkoop vele malen groter.

Hoe doe je dit (efficient!) hebben wij beschreven in een Social Sales Factsheet

Om Spam te voorkomen hebben we je een Mail gestuurd