GOOGLE+ wat kun je hier mee?

door | Blog, Google+

Google plusWanneer je als bedrijf gebruik gaat maken van Social Media, betekent het niet meteen dat je beter gaat interacteren met je doelgroepen en publieksgroepen. De wijze waarop je hier gebruik van maakt, toont of je Social Media echt begrijpt. Veel bedrijven zitten actief op Social Media, echter passen hier nog steeds het aloude ‘reclameprincipe’ toe. Vele keren per week worden promoties van de eigen organisatie gecommuniceerd. De relatie of prospect van de organisatie wordt dan nog onvoldoende centraal gezet. Want:

SOCIAL IS DELEN – DOOR TE DELEN BOUW JE VERTROUWEN – VERTROUWEN BOUWT RELATIES – RELATIES BOUWEN EEN BEDRIJF

Zakelijk gezien zijn we altijd al aan het netwerken geweest. Offline netwerken bestaan er genoeg. Ook nu met het bestaan van Social Media hebben we nog steeds meer dan genoeg offline netwerken. De technologie heeft ons nu ook toegestaan om te netwerken zonder rekening te hoeven houden met geografische afstanden. We kunnen nu verbinding maken met iedereen, overal samenwerken en gemeenschappen met iedereen vormen. En we hoeven er niet eens veel geld voor te investeren om dit tot stand te brengen!

Een succesvolle Social organisatie met Google+?

Een groot voordeel van het gebruik van Google+ voor zakelijk Social Media is dat je hiermee toegang hebt tot alle Google-producten. Dit betekent dat je kunt delen en samenwerken met Google Docs, Slides, Spreadsheets, Presentaties en Video’s op je Google+ stream. Verder heb je ook nog toegang tot Google+ via elk van deze mogelijkheden. Optimale integratie dus!

Samenwerking

Bedrijven die goed bezig zijn op Social Media, ontwikkelen producten en diensten met hun relatiegroepen in plaats van vóór hen. Dit betekent dat je hen veel meer centraal moet plaatsen.

Tip: Met behulp van Google+ Circles kun je je werknemers, projecten, afdelingen, klanten en zelfs je e-mails te organiseren. Je kunt je dan richten op:

  • Een enkele persoon – door de naam van een persoon in te typen, kun je ze een privé bericht sturen. Dit kun je zo uitvoeren zolang je geen andere mensen of cirkels hebt geselecteerd.
  • Een Cirkel – de update is zichtbaar voor iedereen in die cirkel.
  • Een groep van Circles – de update is zichtbaar voor iedereen in die Circles
  • Uw Circles – iedereen die je hebt toegevoegd aan een Cirkel kan deze update zien.
  • Uitgebreide Circles – je update staat is zichtbaar voor iedereen in je Circles, maar ook voor iedereen die ze weer in hun Circles hebben.
  • Openbaar – iedereen op het web kan de update zien.

Binnen die circles kun je weer Google+ Hangouts gebruiken om:

  • Samen te werken aan projecten en te delen met Google Docs.
  • Feedback gesprekken met klanten te voeren
  • Virtuele brainstormsessies te houden

Wellicht klinkt het wat overdreven om bovenstaande activiteiten uit te voeren. Toch zijn er binnen Google+ Circles mogelijkheden die net wat meer ruimte voor ontwikkeling geven.

Innovatie

socal media innovatieBedrijven die actief opereren binnen Social Media kunnen hun expertise uitbreiden, door via deze Media om advies te vragen, of te vragen om hulp of samenwerking. Het mooie van dit gegeven is dat je ook daadwerkelijk hulp krijgt wanneer je erom vraagt! Verder is ook het grote voordeel van Google+ voor bedrijven, dat ze iedereen kunnen volgen, een link-vermelding kunnen plaatsen of een reactie kunnen plaatsen. Dit kan niet alléén bij hun volgers, maar bij iedereen.

Tip: Gebruik je Google+ bedrijfspagina om mensen te vinden die zich richten op hetzelfde product of dienst als waar jij je op richt.

  • Zoek naar vooraanstaande mensen binnen jouw niche, die eenzelfde dienst als jij bieden
  • Maak een cirkel van prospects en focus op gemeenschappelijke thema’s
  • Zoek zelf de interactie door een +1 of opmerkingen achter te laten. Dit bevordert het aantal volgers dat je hebt en houdt je op de hoogte van wat er speelt binnen je sector.

Gemeenschap

Bedrijven creëren gemeenschappen of netwerken met als doel naamsbekendheid te vergroten, relaties of volgers en merkvertrouwen op te bouwen. Google+ kan hier prima in ondersteunen.

Tip: Maak gebruik van de Google+ Communities. Hier worden goede mogelijkheden geboden om mensen met dezelfde specifieke belangen te bereiken.

Bijna vergelijkbaar als met de LinkedIn Groups, kun je binnen Google+ Communities je eigen Gemeenschappen bouwen. Kijk welke onderwerpen het belangrijkste en vorm hier Gemeenschappen omheen. Nodig hierna je huidige volgers hiervoor uit.
Post regelmatig – Communities (gemeenschappen) gedijen op engagement (verbinding). Zorg ervoor dat je regelmatig originele content plaatst en reageer snel op posts van anderen.

  • Neem deel aan andere Communities – Gebruik van Google+ ’s interne zoekopdrachten door vergelijkbare Communities te vinden en hierin te participeren. Zorg er altijd voor dat je waardevolle content biedt en niet als spammer wordt gezien.
  • Promoot je Community buiten Google+ – Iedereen met een Google-account heeft toegang tot Google+ Communities. Dus denk eraan dat je jouw community ook onder de aandacht brengt op je website, via je email en via andere Social Media platformen.
  • Een Community voor je klantenservice – Nodig huidige klanten vragen te stellen, onderwerpen te bespreken en interactie te zoeken met anderen. Zo kun je eenvoudig, een voor iedereen toegankelijke, klantenservice opbouwen.

De sleutel tot het maken en onderhouden van een Community is een goed onderhoud. Vooral in het buitenland zijn er al veel bedrijven die Google Business Apps binnen veel aspecten van hun bedrijfsvoering hebben opgenomen.

Welk voordeel heeft een Google+ nu op Facebook of LinkedIn? Eigenlijk biedt Google+ een meer compleet pakket. Wanneer je actief bent op Google+, verbetert de plaats binnen Google van je website.

Is het al net zo succesvol als Facebook? Nog niet, maar Google is er alles aan gelegen om dit wel tot stand te brengen. Dus zorg ervoor dat je op tijd op deze rijdende trein springt, want hij heeft nu nog niet z’n volledige snelheid behaalt.

Wat is jou menig over Google+. Wordt dit ‘beter’ dan Facebook of sluit het beter aan bij jou behoeftes. Laat het ons weten in de comments

contact Marc van Waasbergen
Gratis website scan
Aanbevolen hosting bedrijf