Een samenwerkingsklimaat, wat betekent dit?

Het is algemeen bekend dat je zaken doet met mensen die je kent, waardeert en vertrouwd. Om deze kennen-waarderen-vertrouwen factor te ontwikkelen is het belangrijk om aan relaties te bouwen en je snel mogelijk met je contact offline te komen. Echter, wat is nog belangrijker dan over-en-weer communicatie?

Dit betekent dat je actie moet ondernemen!

Echter, wat zijn waardevolle acties wanneer je aan een betrokken community werkt?

Een belangrijk element om tot een betrokken en interactieve community te komen is samenwerking.

In het vorige artikel hebben we de opbouw van een betrokken community beschreven.

Over en weer communicatie is een belangrijk onderdeel om een betrokken community op te bouwen, echter dit is slechts één onderdeel. Het bieden van waarde aan de leden van je community, versterkt je netwerk als geheel en creëert een sterk gemeenschapsgevoel.

Hoewel dit voor allerlei gemeenschappen of groepen geldt, die groepen die online bestaan (zoals op een online platform als LinkedIn), bieden veel minder mogelijkheden voor persoonlijk contact. Daarom duurt het langer om het vertrouwen op te bouwen en de waarde die aan de betrokkenen wordt geboden moet concreter zijn en beter te meten.

Dit waar de samenwerking een krachtig onderdeel in opbouw van de community wordt.

De onderdelen en strategieën die wij toepassen lijken simpel en nogal logisch (want dat zijn ze ook eigenlijk ook), toch maken weinig mensen hier gebruik van om mee te bouwen aan hun eigen groep. Het zijn eenvoudige stappen om in je LinkedIn marketing activiteiten toe te passen.

Elementen van samenwerking die je op LinkedIn kunt toepassen en die je helpen om te bouwen naar vertrouwen, je groep kunnen vergroten en autoriteit op je onderwerp tot stand kunnen brengen.

Het leggen van verbindingen

Help je verbindingen met de ontwikkeling van hun netwerk of groep. Hiermee bouw je ook aan de ontwikkeling van je eigen netwerk of community.

Binnen LinkedIn is je netwerk gebaseerd op je 1e, 2e en 3e lijns verbindingen, aangevuld met de mensen waar je een groep mee deelt. Hoewel je naar nieuwe mensen kunt (en zou moeten) zoeken om mee te verbinden, zijn dit beginnende verbindingen. Het kost dus tijd en inzet om deze verbindingen te laten groeien.

 

Echter, wanneer iemand je introduceert bij een ander waarbij je iets aan elkaar zou kunnen helpen, heb je direct vanaf het begin meer vertrouwen in deze persoon. Zeker wanneer jij de persoon die jou heeft voorgesteld waardeert en vertrouwt.

De beste indruk die je kunt bieden en een wanneer je een ander iets biedt, zonder hier direct een tegenprestatie voor te verlangen.

Deze wederkerigheid waar je aan bouwt, heeft ook als gevolg dat mensen uit je netwerk of groep eerder geneigd zijn om jou bij interessante mensen te introduceren. Hierdoor zal je netwerk sneller en krachtiger groeien.

Dus, weet je meerdere netwerkcontacten gebaat zouden zijn als ze bij elkaar geïntroduceerd worden? Onderneem dan actie en introduceer ze bij elkaar. Meldt waarom jij denkt dat ze iets voor elkaar zouden kunnen betekenen. Vraag hier echter niets voor terug! Dit is het zaaien dat je doet in je netwerk. Het zaaien, waar je op den duur ook uit zal kunnen oogsten.

Voorbeeld actie: stel jezelf als doel om maandelijks (of wekelijks) minimaal twee van je verbindingen bij elkaar te introduceren.

Wees behulpzaam

Om een ‘verbinder’ te worden binnen je netwerk en tot een goede en succesvolle samenwerking te komen, vergt meestal een extra investering van jouw kant. Een van de meest impactvolle methodes waarin je je verbindingen kunt aantonen dat je ze waardeert en in hun succes wilt investeren, is door te kijken hoe je ze daar bij kunt helpen.

Dit kun je eenvoudigweg tot stand brengen door een interessant artikel van iemand uit je netwerk, met de rest van je netwerk te delen.

Of iemand uit je netwerk is op zoek naar een nieuwe baan. Naast dat je ze kunt verbinden met mensen die daar wellicht bij kunnen helpen, kun je ook kijken of je kansen in je omgeving tegenkomt. Ken je ze redelijk goed, dan kun je ze zelfs bij iemand aanbevelen?

Dit zijn waardevolle manieren om je netwerken te helpen.

Terwijl het op de lange termijn altijd iets zal opleveren om iemand in je netwerk te helpen, is het natuurlijk niet verkeerd om af en toe zelf ook eens om hulp te vragen.

Door jezelf kwetsbaar op te stellen en hen om hulp te vragen, laat je je netwerk (community) zien, dat je hen ook vertrouwd en hen zelf ook soms nodig hebt. Relaties draaien om geven en nemen.

Zo kun je bijvoorbeeld je netwerk vragen om je blogpost te delen als zij menen dat dit waardevolle content is. Dit betekent niet dat je met iemand kunt verbinden en direct daarna om hulp kunt vragen. Ik krijg regelmatig een verzoek om met een onbekende te verbinden en daarna direct het verzoek of ik ze ergens mee kan helpen. Dat is niet handig in de fase waarin de verbinding op dat moment zit, want ze hebben nog niet in een relatie geïnvesteerd.

Vóórdat je je netwerk om hulp vraagt, wees er zeker van dat je eerst voldoende waarde hebt geboden en dat je relatie genoeg is gegroeid zodat je verzoek niet onredelijk overkomt.

Er zijn geen vastomlijnde regels voor wat ‘redelijk’ zou zijn. Dit is afhankelijk van vele factoren, zoals hoe groots je verzoek is, hoeveel moeite het zal kosten om te helpen en hoe diep je relatie is.

Voorbeeld actie: Neem jezelf voor om vijf interessante artikelen van mensen uit je netwerk te vinden en deze te delen met de rest van je netwerk.

Neem initiatief

De mogelijkheid om je netwerk te helpen dient zich niet altijd zomaar aan. Dus wacht niet op kansen om samen te werken, help je netwerk om kansen te ontwikkelen. Bied jezelf hier ook in aan!

Dit is vooral belangrijk wanneer je aan het bouwen bent aan je expert positionering.

Kijk altijd binnen je eigen netwerk (community) naar mogelijkheden om samen te werken of elkaar te ondersteunen. Ook buiten je bestaande netwerk kun je kijken naar mogelijkheden om met expert samen te werken, die mogelijk complementaire producten of diensten bieden, die weer interessant voor je netwerk kunnen zijn.

Wanneer je tot een netwerk komt waarbij je regelmatig relaties aan elkaar voorstelt en jij aan relaties wordt voorgesteld, ben je tot een mooi netwerk gekomen dat voor een groot deel uit samenwerking bestaat.

In dit samenwerkingsnetwerk is het noodzakelijk dat alle betrokkenen waarde ervaren en elkaar rollen en toegevoegde waarde duidelijk wordt. Zo kun je steeds meer kansen voor elkaar creëren, waar je gezamenlijk beter van wordt. Kansen waar je aan kunt denken:

  • Strategische samenwerking – wanneer twee of meer mensen/bedrijven met elkaar samenwerken aan een gemeenschappelijk doel: bijvoorbeeld wanneer je je als groep positioneert, kom je krachtiger binnen je netwerk over.
  • Joint Venture samenwerking – wanneer je samenwerkt met een andere partij om op deze manier een grotere klus binnen te halen dan je in je eentje binnengehaald zou hebben.
  • Aanbevelingspartner – een persoon of bedrijf die je regelmatig interessante leads toestuurt aangezien je aanvullende diensten biedt aan hetzelfde publiek. Bijvoorbeeld als tekstschrijver kun je regelmatig een grafisch ontwerper of webbouwer aanbevelen. Tegelijk zou dit ook een interessante Joint Venture samenwerking kunnen betekenen.

Voorbeeld actie: neem jezelf voor om minimaal één mogelijke aanbevelingspartner te vinden.

 

Zoals je wellicht herkent zou hebben, is in het deze vorm van netwerken niet heel erg belangrijk of je dit uitvoert met behulp van LinkedIn, tijdens feitelijke bijeenkomsten of via andere middelen. Het gaat erom hoe je zoveel mogelijk kunt zaaien en oogsten binnen je netwerk. Dit is de feitelijke mindset waar we ook binnen onze trainingen veel aandacht aan besteden. Interesse op welke wijze we dit met Sales teams aanpakken?

Button: stuur mij meer informatie over jullie trainingen voor sales teams.

Karin Muller SB
linkedin scan button

Aanbevolen

Linkedin Code book

Aanverwante artikelen

  • photo from Tumblr

    Maak je voldoende gebruik van Sociale platforms als LinkedIn of kan het beter?

    01/05/16

  • photo from Tumblr

    Het belangrijkste idee van het nieuwe platform Recruiter  is dat het zich zal consentreren rond een veel algoritmischere aanpak voor het vinden van nieuwe medewerkers.

    10/22/15

  • photo from Tumblr

    Bij LinkedIn is alles over het maken van verbindingen en verwijzingen tussen professionals - maar verwacht niet dat het platform al het werk voor u doet.

    10/21/15

  • photo from Tumblr

    Linkedin als je eigen lead generator? Is personal branding een must of je nu solliciteert of niet

    10/21/15

  • photo from Tumblr

    LinkedIn heeft een nieuwe app: LinkedIn Lookup gelanceerd in een poging om gebruikers te helpen beter gebruik te maken van hun collega’s vaardigheden

    10/20/15

Advertentie