Een onderscheidende website die leads oplevert?

Heb je het idee dat de website van je organisatie werkt? Wat ik bedoel, is je website een online brochure of een veel belangrijker onderdeel van je marketing proces om leads binnen te halen?

Bouw je met je website aan het vertrouwen van je prospects?

Levert je website je leads op en uiteindelijk sales?

Misschien heb je een mooi ontwerp en prachtige visuals, maar de teksten en de structuur van je website spreekt wellicht je bezoekers onvoldoende aan?

Met dit artikel wil ik je kennis laten maken met een manier waarop de website van je organisatie kan helpen in het verzamelen van leads en hoe je deze voorzichtige bezoekers kunt ombouwen naar serieuze prospects.

Deel je missie, wie ben je, wat doe je en waarom doe je dit?

  • Waarom bestaat je organisatie?
  • Wat doe je om je klanten en hun organisaties te helpen om beter te worden?

Ik weet niet of het Nederlands is of dat meerdere culturen hier last van hebben, maar we zijn erachter gekomen dat we experts zijn in makkelijke dingen steeds moeilijker te maken. Het is dus je uitdaging om bovenstaande vragen zo eenvoudig mogelijk te beantwoorden. Schrijf in eerste instantie dat op wat als eerste in je opkomt en zorg ervoor dat het eenvoudig te lezen is. Je kunt het ook Jip en Janneke taal noemen…

Maak gebruik van professionele, ontspannen fotografie

Foto’s van jezelf waarbij je heel zakelijk en ernstig wordt afgebeeld zul je je (drukke, vermoeide en overwerkte) doelgroep veelal niet aanspreken. Plaats liever professionele en ontspannen foto’s van jezelf en je team op de ‘Over ons’ pagina.

Dit soort fotografie helpt je prospects meer op hun gemak te stellen, waardoor ze zich beter op je boodschap kunnen concentreren.

Geweldige materiaal

Het zou natuurlijk gaaf zijn dat je prospect op je website komt en meteen besluit een overeenkomst met je aan te gaan. Helaas zal dit nauwelijks voorkomen. In merendeel van de gevallen moet je werken aan de opbouw van een vertrouwen. In eerste instantie willen ze weten wat je eigenlijk te bieden hebt en dat je een betrouwbare partij bent.

Ontwikkel white papers, case studies, checklists en ander geweldig materiaal die je prospects (in eerste instantie gratis) kunnen downloaden. Hiermee bouw je bij je prospects aan het vertrouwen en toon je aan dat je een expert bent op jouw gebied. Aanvullend toon je hiermee ook aan dat je een betrouwbare organisatie bent.

Natuurlijk zorg je ervoor dat in deze stukken je contact gegevens staan zodat men je direct kan bellen bij het lezen van de stukken.

Wanneer je dit enige tijd hebt aangeboden, is het goed om je ‘lead genererende’ activiteiten naar een volgend niveau te brengen. Het is per slot van rekening een groeiend proces, waar je steeds meer uit kunt halen, mits goed toegepast. Wij hanteren hier uitgebreide stappenplannen voor, allemaal gekoppeld aan concrete KPI’s en gebaseerd op ‘No-cure-no-pay’.

Stuur mij meer informatie.

Contactformulier overal zichtbaar

Maakt het je bezoekers zo eenvoudig mogelijk om je te benaderen. Om die reden is het goed om een (eenvoudig) contactformulier op de pagina’s van je website zichtbaar te hebben. Belangrijk bij een dergelijk contactformulier is wel om ervoor te zorgen dat het voldoende ‘engaging’ is. Het gaat er dus om dat je je bezoeker zo betrekt dat deze een actie wilt ondernemen. In dit geval, z’n gegevens invullen.

Om de juiste engagement te bepalen, waardoor je van je bezoekers een bepaalde actie vraagt, is het verstandig om eerst te formuleren wat het doel van je pagina is. Wanneer je dit hebt bepaald, kun je het juiste contactformulier toevoegen aan je pagina. Het ‘juiste’ contactformulier prikkelt je bezoeker in die mate dat deze het geen probleem vindt om je contactformulier in te vullen.

Maak je geen zorgen, een dergelijk formulier hoeft niet veel ruimte in beslag te nemen en kan zelf een mooie aanvulling aan je pagina bieden.

Dit kan betekenen dat je voor meerdere pagina’s, meerdere soorten contactformulieren hebt.

Link met collega-professionals binnen je netwerk

Met andere woorden, ontwikkel een netwerk pagina op je website waar je bezoekers meer informatie kunnen vinden over collega-professionals binnen je branche.

Ik kan me voorstellen dat weinig bedrijven hier aan zullen beginnen. Want, leid je je bezoekers zo niet juist weg van je business? Dat is het mooie hiervan, je bereikt juist het tegenovergestelde! Doordat je andere bedrijven toont, toon je dat je niet bang bent voor de concurrentie en dat je je juist opstelt als een samenwerkende partij. Je stelt je hierdoor dus juist op als een krachtige professional.

‘Gezien op’ of ‘gewerkt voor’ links naar centrale locatie

Waak ervoor om op verschillende plekken in je website je zichtbaarheid in de media of projecten te verdelen. Verzamel ze op herkenbare plekken, bijvoorbeeld standaard in je footer, in je sitebar of op een speciaal hiervoor ingerichte pagina.

Wanneer je prospects willen zien voor wie je hebt gewerkt (of nog werkt) is het hen duidelijk waar ze deze informatie kunnen vinden. Wanneer je hiervoor een aparte pagina inricht, maak dan gebruik van links of buttons om je bezoekers vanuit de verschillende locaties in je website naar deze pagina te verwijzen. Wanneer je hier ook de resultaten van je werk kunt afbeelden, maakt dit het zelfs nog krachtiger.

Vergeet de basis voorwaarden niet …

Je kunt het bezoek aan je website zo eenvoudig mogelijk maken door ervoor te zorgen dat je website responsive is. Dit betekent dat het goed leesbaar is op een smartphone of tablet. Daarnaast geeft Google je strafpunten wanneer blijkt dat je website onvoldoende responsive is.

Gerelateerde blog: SEO strategie 2015

Onderschat ook het belang van bloggen niet. Dit is een heel fijne methode om je prospects en huidige klanten interesse te laten behouden in je services en in contact met je te komen. Voor meer inspiratie voor de opzet van een succesvol blog, lees hoe je een plan maakt om zakelijk te bloggen.

Lees meer over Zakelijk Bloggen

En nu, vraag je je nu af of de website van je organisatie voldoende is ingericht op het werven van leads? Laat een reactie achter en dan geven wij je een drie tips waarmee je je website binnen een dag kunt verbeteren. Ik ben benieuwd!

Marc van Waasbergen

Marc van Waasbergen

SEO Specialist

contact Marc van Waasbergen
Gratis website scan
Aanbevolen hosting bedrijf

Contact

8 + 5 =