Er bestaat geen standaard aanpak voor bedrijven wanneer het gaat om alle social media platformen die er bestaan en op welke je met je organisatie actief moet zijn. Zo bestaat er ook geen standaard aanpak wat voor jouw organisatie het beste tijdstip is om te posten, waar je posts over moeten gaan, hoe je website het beste is opgebouwd en welke content op je website de meeste aanvragen opleveren.

Er is, wat ons betreft, echter één regel binnen online marketing die voor ELKE ORGANISATIE geldt en waar men ook aan vast zou moeten houden: zorg dat je de eigenaar van je eigen informatie blijft. Wat we hiermee bedoelen is dat alle admin rechten van je social media platformen, Google Analytics, website, blog of enig andere online platformen in bezit van je eigen organisatie moet zijn.

Veel mensen zullen deze opmerking overbodig vinden. ‘Dat is toch logisch?’. Helaas blijkt de praktijk een stuk weerbarstiger, dus NEE, het is niet zo logisch als je zou denken!

We hebben het afgelopen jaar meerdere klanten gehad (middelgrote en grote organisaties!), die geen toegang hadden tot hun eigen admin omgeving van hun online middelen. In feite was hun website dus gegijzeld. Met als gevolg dat elke wijziging op hun website via hun leverancier diende te lopen en dat ze zelf niet in control waren over hun eigen middelen! Het is eigenlijk van de zotte, maar dit is wel een werkwijze die nog enorm veel voorkomt.

Waarom moet je zelf toegang hebben tot je eigen admin omgeving?

VOORBEELD 1 – Google Analytics

Het eerste voorbeeld gaat om Google Analytics. Klant#1 had een bureau ingehuurd die de hun online marketing uitvoerde en regelmatig de cijfers bijhield. Tot dusver nog niets mis mee, toch?

Het online marketing bureau had het Google Analytics account van klant#1 via hun eigen email adres opgezet en Klant#1 de admin rechten gegeven. Hoewel het goed geregeld lijkt, zijn er toch gedurende het traject problemen ontstaan. Want, toen Klant#1 besloot de samenwerking met het bureau op te heffen, hadden ze ineens geen toegang tot hun analytics meer. En op het moment dat ze om de rechten van hun data vroegen, was er een grote radiostilte…

Om een lang verhaal kort te maken, we hebben eenvoudig een nieuwe Google Analytics code voor hun website gemaakt om data te verzamelen en online te adverteren. Helaas had klant#1 hiermee wel z’n oude data verloren en moest steunen op de (niet geweldige) rapportages van het oude bureau. Hierdoor had klant#1 gedurende een langere periode een dunne basis om haar campagnes op te plannen. En elke marketeer weet dat betere inzichten in het verleden, leiden tot de best ingesteld campagnes in de toekomst.

InstagramVOORBEELD 2 – Instagram

Klant#2 heeft net het merk helemaal opnieuw gepositioneerd en onderzoek toont aan dat de hierbij behorende doelgroep zeer actief is op Instagram. Het is dus zaak om het bestaande account op Instagram nieuw leven in te blazen.

Daar ontstond meteen het nieuwe probleem, want twee jaar geleden had klant#2 een stagiair in dienst die een Instagram account had gemaakt voor een evenement dat toen liep. Natuurlijk is de betreffende stagiair allang verdwenen en waarschijnlijk afgestudeerd. Sterker nog, het hotmail adres dat zij had gebruikt om het account aan te maken is ook niet meer actief. En dan kom je in een zeer lastige positie. Wat was in dit geval de reactie van Instagram?

Unfortunately, if you can’t access the email account you registered with and didn’t link your Instagram and Facebook accounts, we’re unable to give you access to the account.

Dus voor klant#2 hebben we een ticket aangemaakt om hulp te krijgen. Maar helaas wachten we in dit geval nog steeds op antwoord. Dat is het nadeel van alle platformen, je zit in een sterk afhankelijke positie. Doel is dus om binnen alle online platformen de controle zoveel mogelijk in eigen hand te houden.

Andere Online Marketing problemen

Heel vaak ontstaan dit soort problematische situaties vanuit de vele aannames waarin we allemaal zo sterk zijn om in te vullen. In 9 van de 10 gevallen is er van kwade wil absoluut geen spraken. Zo ook het voorbeeld van klant#3. Deze klant had een web ontwikkelaar opdracht gegeven de website te ontwikkelen en daarna te beheren. Dit zijn werkzaamheden die wij ook bieden en met ons vele anderen.

hacked websiteEchter, klant#3 kreeg een verschil van mening met de web ontwikkelaar en ineens had hij geen toegang meer tot z’n site. Geen login en geen mogelijkheid om nog iets aan z’n site te wijzigen of toe te voegen. Let wel, alle kosten waren netjes voldaan, dus het was een inhoudelijk verschil van mening.

Dit was net op het moment dat klant#3 met ons over een upgrade van z’n website bezig was, waarbij online lead generation een volgende stap in z’n sales optimalisatie was. Het resultaat was uiteindelijk dat we – na maanden van touw trekken – een geheel nieuwe site voor klant#3 hebben gemaakt. Enkel en alleen omdat hij geen toegang meer tot z’n site had.

Eén online marketing regel om in ‘CONTROL’ te blijven

Dus als er één regel is op het gebied van online marketing dat voor elk bedrijf geldt, onafhankelijk van de grootte van de organisatie, de doelgroep of wat dan ook, dan gaat het om het eigenaarschap van je content en toegang.

Natuurlijk is het prima om web ontwikkelaars in te huren om je site op te bouwen en het dagelijkse management van je site uit te voeren. Het is echter noodzakelijk om alle informatie die je nodig hebt om in te loggen, te documenteren.

Het is in dit geval zelfs verstandig om een standaard procedure op te stellen zodat duidelijk is wat je moet of kunt doen wanneer je niet meer kunt inloggen.

Of, wat nog beter is, zorg dat je proactief bent en zorg ervoor dat iedere partij die toegang tot je data heeft, ook processen en procedures heeft voor:

  • Opslag van data
  • Data management (wie bij je leveranciers komt in contact met je data). Vooral wanneer het gevoelige data betreft zoals wachtwoorden
  • Data verwijdering

Of een goede vriend je website, social platformen of blog beheert of een bureau dat je hiervoor speciaal hebt ingehuurd, zorg ervoor dat je de eigenaar van het account bent en op die manier altijd toegang hebt. Hierdoor heb je altijd controle over je eigen bezittingen.

En als je dit nu nog niet hebt? Zorg er dan zo snel mogelijk voor dat je dit wel krijgt!

Heb jij voorbeelden zoals hierboven beschreven? Ik ben benieuwd hoe je hiermee omgaat. Hoe zorg je ervoor dat jij buiten je eigen account wordt uitgesloten?

Wil jij in-control zijn van je eigen Online Marketing data =

15 + 7 =

contact Marc van Waasbergen
Gratis website scan
Aanbevolen hosting bedrijf