Conversie van je website verbeteren?

In de vorige blogs ‘Online leads genereren met je website’ en ‘Het verkeer van je website verhogen’ hebben we de werking van het verkeer en conversie naar je website besproken en we hebben toegelicht hoe je kunt werken aan de verhoging van het verkeer naar je website.

Deze keer bespreken we welke mogelijkheden je hebt om de conversie op je website te verbeteren.

Hoe kun je de conversie van je website verbeteren?

Laten we ervan uitgaan dat je organisatie inmiddels als gevolg van een goede ‘inbound marketing strategie’ meer verkeer naar de website weet te genereren. Laten we er dan nu ook van uitgaan dat deze website een conversie percentage website’  van 2% heeft. Om meer leads uit het verkeer te verkrijgen, moet het conversiepercentage van je website verbeterd worden.

Er zijn vele manieren om de conversie op je website te verbeteren, hier zijn drie voorbeelden:

A / B-testen

Korte vraag: zullen de bezoekers van je website sneller op blauwe of groene buttons klikken? Waarschijnlijk weet je dit niet?

Nog eentje: zouden meer bezoekers op je website je contactformulier invullen wanneer je om hun telefoonnummer vraagt? Waarschijnlijk weet je dit ook niet?

Maak je geen zorgen, er zijn weinig bedrijven die inzicht in dit soort zaken hebben. Dit komt omdat er veelal te weinig aandacht wordt besteed aan het gedrag van bezoekers op een website. Dit zouden bedrijven eigenlijk wel moeten doen. Door het testen van twee verschillende versies van dezelfde website pagina’s, kan een organisatie leren welke elementen op hun website leiden tot een betere conversie en daarmee meer leads.

Heb je formulieren op je website die afsluiten met een button: ‘Inschrijven’?

Volgens een online lead generation onderzoek van Hubspot, vertonen online formulieren met de button tekst “Inschrijven” een lagere conversie dan andere teksten als ‘klik hier’, ‘verzenden’ of ‘ga’. Men meent dat dit wordt veroorzaakt door de verbondenheid die je met een term als ‘inschrijven’ denkt aan te gaan. Het is dus noodzakelijk dat je een zo ‘vrijblijvend’ mogelijke term aan de button geeft (zoals ‘verzenden’).

Mooi toch? Dat je het succespercentage (en daarmee het aantal leads dat je genereert) van je website zo eenvoudig kunt verbeteren door alleen de teksten van je buttons te wijzigen.

Daarnaast, door bepaalde elementen aan te passen zoals de navigatie balk, een betere headline te schrijven en klanten beoordelingen toe te voegen, kun je het conversie percentage van je website gigantisch verbeteren.

Door verschillende elementen op je website te ‘A/B testen’ kun je meer conversie uit het verkeer halen dat je nu al op je website hebt. Dat is het mooie van A/B testen. Het gaat erom dat je meer conversie behaalt uit je bestaande verkeer, op die manier krijg je meer leads, zonder dat je meer verkeer hoeft te behalen. In de wereld van inbound marketing noemen we dit ‘conversie optimalisatie’.

Voeg testimonials en projectbeschrijvingen (social proof) aan je website

Bezoekers van je website willen weten dat je succesvol bent geweest bij je huidige klanten voordat ze besluiten gebruik te maken van je diensten of je product willen kopen. Door testimonials en projectbeschrijvingen toe te voegen, laat je je website bezoekers zien dat er anderen voor hen waren en dat ze tevreden over je zijn en je vertrouwen.

Hiermee bouw je aan een bewijslast (social proof). Social proof is gebaseerd op het concept dat mensen de acties van anderen zullen volgen omdat deze een succesvol resultaat hebben opgeleverd. Kortom, als andere mensen of bedrijven gebruik maken van je producten of diensten, dan zouden ze hier ook gebruik van kunnen maken!

Bijvoorbeeld, wanneer je je richt op HR-managers, dan zullen ze zich krachtiger voelen in hun besluitvorming wanneer ze testimonials en projectbeschrijvingen van andere HR-managers hebben gelezen.

Voeg Micro conversies toe

Merendeel van de B2B websites bieden hun bezoekers één mogelijkheid om te converteren en dat is meestal via het enige formulier dat ze op hun website hebben: een contactformulier.

Stel dat van de 100 bezoekers op deze website, 2% het contactformulier invult. Dan wordt hiermee de conversie voor de gehele website bepaald, want dit is de enige conversiemogelijkheid op de gehele website.

Maar, als je er nu voor zou kiezen om nog een ander formulier aan de website toe te voegen? Bijvoorbeeld dat je de mogelijkheid kiest om een recente whitepaper, e-book of podcast te downloaden? En voor het downloaden van deze bestanden, moeten ze eerst een formulier invullen met hun naam en email-adres? En op deze eenvoudige wijze heb je de mogelijkheid ontwikkeld voor een nieuwe conversiemogelijkheid. Een extra manier om lead-informatie van je website te halen, zonder dat men het contactformulier hoeft in te vullen.

Dit soort zaken (whitepapers, e-book, podcasts, etc.) worden ook wel ‘micro-conversies’ genoemd, want je bezoekers vullen dan misschien niet je meest belangrijke formulier in, je hebt wel een lauwe lead doordat ze een basis aan gegevens hebben achtergelaten. Met deze gegevens kun je het vervolg (online) sales traject doorzetten.

Als we dit weer terugbrengen naar onze eerdere berekeningen in de eerste blog uit deze serie, je hebt 100 bezoekers op de website:

  • 100 websitebezoekers x 2% contactformulier conversie percentage = 2 Leads
  • 100 websitebezoekers x 2% whitepaper-formulier conversie percentage = 2 Leads
  • Totaal: 4 Leads

Als je er nu voor kiest om alle drie de micro-conversie strategieën (whitepaper, e-Book en webinar) toe te voegen:

  • 100 websitebezoekers x 2% contactformulier conversie percentage = 2 Leads
  • 100 websitebezoekers x 2% whitepaper-formulier conversie percentage = 2 Leads
  • 100 websitebezoekers x 2% ebook-formulier conversie percentage = 2 Leads
  • 100 websitebezoekers x 2% podcast-formulier conversie percentage = 2 Leads
  • Totaal: 8 Leads

Zo kan het werken. Door meer mogelijkheden voor je bezoekers aan je website toe te voegen, genereer je meer potentiële leads.

Hiermee kun je nieuwe online lead generation er als volgt uitzien:

Conversie van je website

Nu we je meer inzicht hebben geboden in de basis van hoe je meer online sales leads kunt genereren via je website, kun je je verder verdiepen in de wereld van inbound marketing.

Net als andere bedrijven, is het essentieel dat deze leads goed werken en continu groeien. We weten hoe belangrijk het is om een effectieve lead generation strategie te hanteren die is gebaseerd op kwalitatieve content en gepercipieerd leiderschap.

Wil je weten welke strategieën we nog meer toepassen om het verkeer naar je website te verhogen en het conversie percentage van je site te verhogen? Laat het ons dan weten!

 

meer informatie Inbound marketing is een strategie die ervoor zorgt dat potentiële klanten naar jou toekomen. Dat je gevonden wordt vanwege het bieden van zinvolle en handige informatie. Zodat ze met je in contact willen blijven gedurende hun aankoopreis, omdat je iets toevoegt.

Meer informatie over jou Inbound marketing strategie?

contact Marc van Waasbergen
Gratis website scan
Aanbevolen hosting bedrijf