Bouwen aan een winstgevend LinkedIn netwerk: community

Is het mogelijk om een sterk en groot netwerk te hebben (met alle voordelen die hierbij horen) zonder een community?

Nee

Een community (of het karakter van een community) is een noodzakelijk onderdeel wanneer je bouwt aan relaties en wanneer je een autoriteit wilt opbouwen binnen je niche. Want mensen gaan pas een overeenkomst met je aan (willen pas van je kopen), wanneer ze je kennen, waarderen en vertrouwen.

Wat wordt eigenlijk onder een community verstaan? Een community is een groep mensen die op basis van gemeenschappelijke kenmerken met elkaar verbonden zijn. Een online community is een virtuele plek waar mensen met gemeenschappelijke kenmerken op vaste basis bij elkaar komen, om elkaar direct of indirect, te helpen in het tot stand brengen van hun doelen, verwachtingen en activiteiten. Dit doen ze door informatie en ideeën te delen, waardoor bijgedragen wordt aan het ontwikkelen van de gemeenschap.

Het mag dus duidelijk zijn dat een community een plek is voor mensen met een gezamenlijke interesse. Door gebruik te maken van de community, realiseren de gebruikers een gezamenlijk doel: veelal het delen van kennis over een gemeenschappelijk onderwerp.

Het opzetten van een community is de afgelopen jaren steeds populairder geworden. Er zijn natuurlijk de grote, bekende communities zoals Facebook, maar de kansen voor communities liggen toch vooral in de niches. Want de beste manier om met mensen in contact te komen en je expertise te tonen is door hen te helpen. Een community ontwikkelt zich het beste wanneer de gezamenlijke uitdagingen en behoefte bekend zijn en dat de leden van elkaar ervaren dat ze iets hebben aan de groep. Hun behoeftes worden op een of andere manier door de andere leden binnen de groep (of jijzelf) ingevuld. Dit is een hele krachtige manier om tot een waardevolle verbinding met je leads te komen.

Hoewel het lijkt dat dit soort ideeën nogal logisch zijn en breeduit worden toegepast, slaan veel bedrijven het gevoel van een community over bij het bouwen aan hun netwerk.

We hebben drie belangrijke uitgangspunten op een rijtje gezet die, wat ons betreft, noodzakelijk om een community op te bouwen die betrokken is en die datgene zoekt wat je te bieden hebt.

De 3 belangrijkste elementen van een community

 

keep-it-realWEES ECHT

Je wilt dat mensen je leren kennen, je waarderen en je gaan vertrouwen? Dan laat je zien wie je echt bent: je laat dus je ware persoon (of persoonlijkheid) zien.

Hiermee bedoelen we niet dat je van alles en nog wat moet gaan delen, wat je eet, waar je bent, etc. Er bestaat een absolute grens waarbij je teveel met berichten aanwezig bent. Deze grens is verschillend voor elk platform waarop je aanwezig bent.

Zo kun je op Facebook veel meer persoonlijke informatie delen. LinkedIn daarentegen is weer een meer zakelijk netwerk, waarbij je je berichten het beste zakelijk gerelateerd kunt houden.

Echter, veel mensen lopen dan in relatie tot LinkedIn vast. Want op welke wijze laat je mensen je werkelijke persoonlijkheid zien, zonder in de frivole Facebook-achtige posts te belanden? Je werkt immers op LinkedIn aan je zakelijke positionering?

Laat je mening zien. Wees niet bang om regelmatig je eigen persoonlijkheid te tonen in je posts en content. Het is echter wel belangrijk dat je ‘mening’ consistent herkenbaar is op alle platformen en in alle content.

Hiermee spreek je anderen met vergelijkbare mening en doelen aan. Weet dat mensen het interessant vinden om jouw mening te krijgen. Deel deze mening dan ook. Zelfs wanneer je berichten posts waarin je verwijst naar andermans content, vul dit dan zeker aan met jouw kijk op deze content en geef de reden aan waarom je dit met je community deelt.

verbindVERBIND

Een community kan niet bestaan zonder conversaties. Beperk je in je social media strategie niet tot het enkel posten van content naar je community. Dit is zenden – en kun je vergelijken met reclame – hiermee bouw je niet aan je community. Vanuit het verleden ben je wellicht gewend om naar mensen te zenden met je content en sales boodschappen, hiermee ondersteun je niet je community en daardoor bouw je er zeker niet aan. Je bouwt aan een relatie en in een relatie gaat het om geven en nemen aan beide kanten. De conversaties en betrokkenheid dienen gebaseerd te zijn op over-en-weer communicatie. De processen en tools die je gebruikt, dienen het jou dus ook mogelijk te maken om naar je community te luisteren en op te reageren. Zo weet je snel genoeg wanneer ze met je willen communiceren. Een teken van een goed werkende community is de mate waarin er conversaties plaats vinden en de mate waarin men hierbij betrokken is. Je rol als moderator is ervoor te zorgen dat je net zo vaak participeert als de andere leden, zodat je laat zien hoe belangrijk je deze community vindt. Wil je meer gesprekken in je community? Geef ze dan een reden om een verbinding met je te zoeken. Geef ze de content (en daarmee waarde) die ze willen en die zij als waardevol beschouwen. Hoor en wederhoor blijft belangrijk, dus blijf goed luisteren naar wat men te melden heeft en wat ze delen. Je kunt in deze gesprekken belangrijke informatie vinden, waar je kansen of trends uit kunt halen. Informatie waar je aan kunt denken:

  • Content, diensten of producten die je biedt, die wel/niet een behoefte of probleem vervullen
  • Diensten of producten die ze van je missen
  • Problemen waar ze tegenaan lopen, waar jij mogelijk een oplossing voor kunt bieden

Weet je even niet het onderwerp voor je volgende blog of ebook? Check de laatste berichten en conversaties van je community om ideeën of suggesties te vinden.  

Er zijn meerdere locaties binnen LinkedIn waar je community contact met je kan opnemen:

  • Dit kan bij je status updates
  • Via LinkedIn publisher posts
  • In je groeps posts
  • Op je bedrijfspagina
  • Of (mijn voorkeur) via LinkedIn privé berichten

De interactie kan bestaan uit likes, delen, reacties en berichten. Wanneer iemand de tijd neemt om een reactie te plaatsen (of het nu goed of slecht is), is het noodzakelijk dat je binnen een korte tijd reageert. Zorg ervoor dat je niet alleen met je community communiceert via LinkedIn, maak ook gebruik van andere platformen waar ze op te vinden zijn. Deze platformen variëren, afhankelijk van o.a. de branche waarin je je bevindt. Twitter is hierin een goed voorbeeld, waarin je zowel B2B als B2C organisaties kunt vinden. Probeer eens een Twitter-lijst te maken met mensen uit je LinkedIn community. Dit maakt het eenvoudiger voor je om naar ze te luisteren en met ze te communiceren.

Bied waardeBIED WAARDE

Elke keer wanneer je uitreikt naar je community, zorg ervoor dat je waarde biedt. ‘What’s in it for them’ is een goede check om steeds uit te voeren. Hoe meer je je tracht te verplaatsen in je community, hoe beter je content ontwikkelt die waardevol voor hen zal blijken te zijn. Wanneer er geen duidelijk voordeel voor hen in je boodschap zit, zullen ze zich er niet mee verbinden. Ze hebben er dan gewoon minder tijd voor. Als je niet zeker weet wat je community waardevol vindt, kijk dan ook weer naar gesprekken die al eens plaats hebben gevonden of vraagt het ze gewoon. Afhankelijk van het doel, de branche en je publiek, zijn er meerdere manieren om je community zoveel mogelijk waarde te bieden met waardevolle content:

  • Blogposts
  • Infographics
  • Checklists
  • Rapportages
  • White papers
  • Ebooks
  • Video’s
  • Webinars
  • Podcasts

 

Inmiddels maken we binnen de diverse zakelijke segmenten per middel een duidelijk onderscheid tussen B2C, B2B en ZZP. Sommige middelen werken goed binnen ZZP communities en minder binnen het B2B segment.

 

Karin Muller SB
linkedin scan button

Aanbevolen

Linkedin Code book

Aanverwante artikelen

  • photo from Tumblr

    Maak je voldoende gebruik van Sociale platforms als LinkedIn of kan het beter?

    01/05/16

  • photo from Tumblr

    Het belangrijkste idee van het nieuwe platform Recruiter  is dat het zich zal consentreren rond een veel algoritmischere aanpak voor het vinden van nieuwe medewerkers.

    10/22/15

  • photo from Tumblr

    Bij LinkedIn is alles over het maken van verbindingen en verwijzingen tussen professionals - maar verwacht niet dat het platform al het werk voor u doet.

    10/21/15

  • photo from Tumblr

    Linkedin als je eigen lead generator? Is personal branding een must of je nu solliciteert of niet

    10/21/15

  • photo from Tumblr

    LinkedIn heeft een nieuwe app: LinkedIn Lookup gelanceerd in een poging om gebruikers te helpen beter gebruik te maken van hun collega’s vaardigheden

    10/20/15

Advertentie

Een bijkomend voordeel van het aanbieden van waardevolle content, is dat je jezelf hiermee meteen binnen je community als een autoriteit op jouw vakgebied positioneert. Hierdoor kun je beter top of mind binnen je community blijven. Hiermee maak je ook de kans groter dat men je zou kunnen inhuren op het moment dat ze een professionals zoeken met diensten of producten die jij biedt.

Wat je ook doet, zorg dat je ver weg blijft met het zenden van sales boodschappen naar je community. Dit is de snelste manier om je relatie (waar je zo hard aan hebt gewerkt) te beschadigen. Als je werkelijke waarde hebt geboden en een solide relatie met je community hebt gebouwd (ze kennen, waarderen en vertrouwen je dus), dan zullen ze je benaderen wanneer je ze op zoek zijn naar jouw producten of diensten. Ze zullen dan zelf contact met jou opnemen. Wij zelf noemen dit altijd de ‘cadeautjes’. J

Een community is de basis van waaruit je werkt aan een waardevol LinkedIn netwerk.

Vanuit deze basis is samenwerking onlosmakelijk verbonden met je vermogen om met een sterk community gevoel succes te creëren. In een volgend artikel zullen we ons verder richten op deze samenwerking.

Ben je benieuwd op welke wijze we met onze klanten bouwen aan communities die voor hen succesvol werken?