Bloggen op Facebook – 5 Facebook tips

door | jun 25, 2013 | Blog, Facebook, Facebook Tips | 0 Reacties

Je oogst wat je zaait op Facebook. Bloggen op Facebook is echter nog niet zo eenvoudig als het lijkt. Als je enkel blijft zenden en weinig actie onderneemt om met je doelgroep in contact te komen, kan het zijn dat een groot deel van je netwerk je ‘uitschakelt’. Wil je zichtbaarheid op Facebook opbouwen met behulp van Facebook bloggen, houdt dan de volgende aspecten in de gaten.

 

Het delen van waarde op de juiste plaatsen in Facebook is de beste manier wanneer je van plan bent om bloggen op Facebook tot een succes te maken. Wanneer je waarde deelt, wordt je gewaardeerd als waardevol.
Je moet wel weten waar naartoe te gaan en wat te doen om een succes op Facebook te worden. Veel beginners maken de fout om je aanbieding meerdere keren op Facebook te plaatsen en de link naar de blog op meerdere Facebook-groepen te plaatsen. Zo werkt het dus niet.

Je kunt proberen extra traffic via Facebook te genereren en het aantal likes op je pagina verhogen door je laatste blog te pushen en anderen agressief (lees commercieel) te blijven benaderen. Je vergeet dan echter dat bloggen op Facebook beter werkt vanuit de gedachten van tweerichtingsverkeer. Wanneer je blogt op Facebook, deel dan je verhaal en luister naar de problemen van je doelgroep. Volg dit op door individuen of organisaties binnen je niche te promoten. Wanneer je beschikbaar bent om mensen te helpen, werf je de aandacht van mensen die je hulp ook nodig hebben.

Wanneer mensen op je Facebookpagina klikken, profiteer je hier op een aantal manier van: je kunt je positie binnen de zoekmachines (je plaats binnen Google, Bing, Yahoo, etc.) verbeteren aangezien bijvoorbeeld Google tegenwoordig veel nadruk legt op het delen via Social Media.

Het ontwikkelen en krijgen van het vertrouwen van je lezers is een ander belangrijk kenmerk van het krijgen van waardering op Facebook. Mensen zullen vaker verbinden met een blogger die een transparante, open en aansprekend profiel creëert en Facebook biedt je de tools om zo’n bio creëren.

Bloggen op Facebook Tips.

Gebruik het bloggen op Facebook om er voordeel uit te halen. Veel bloggers stellen zich onvoldoende open op Sociale Netwerken. Maak een diepgaand, gedetailleerd profiel en deel zowel je successen als je ontwikkelpunten. Door transparant te blijven, beïnvloed je gelijkgestemde personen om jou en je blog te waarderen en zelfs te vertrouwen.

Bloggen op facebook

1. Aanwezigheid op relevante Facebook Groepen

Als je wilt dat potentiële lezers je vinden of wil je je huidige lezers behouden? Probeer je dan te begeven op de juiste Facebook-niche groepen. Je kunt zelfs je eigen groep beginnen om je expertise te positioneren binnen de niche van je keuze.

Bij het bloggen op facebook maken velen de fout door te verbinden met te veel mensen die buiten hun niche vallen. Hoewel je zo wel een groter ‘afzetgebied’ ontwikkeld, verspil je hiermee wel je tijd op het Sociale Netwerk.

Door aanwezig te zijn in gebieden waar je in contact kunt komen met je doelgroep, netwerk je effectiever. Hierdoor zal je manier van bloggen ook meer opleveren. Wees hierbij ook geduldig, want met je aanwezigheid op Social Media platformen zal je op langere termijn meer traffic opleveren. En door hierbij dan ook nog op de juiste locaties aanwezig te zijn, groeit je aanwezigheid op Facebook eenvoudiger.

Wel een aandachtspunt: sluit je alléén bij die specifieke niche groepen aan waarbinnen je doelgroep zich bevindt. Blijf bij je onderwerp en houdt focus aan, ook in je doelgroep, en verbindt zoveel mogelijk met mensen die passen binnen je doelgroep. Wanneer je hiervoor kiest, dan ben je beter in staat om je doelgroep te inspireren en stimuleren. Op langere termijn zal je ervaren dat dit effectiever werkt.

Nóg een aandachtspunt: (Online) netwerken is gebaseerd op het principe dat ‘Geven loont’. Probeer je Facebook vrienden zoveel mogelijk een extra netwerk te bieden door hen te promoten binnen je eigen netwerk. Plaats nuttig commentaar op hun laatste updates. Ook hierbij: houdt focus! Richt je op je primaire doelgroep.

2. Mix teksten, links en visuals voor effectief Bloggen op Facebook

Niemand vindt het leuk om de hele dag zakelijke links te zien, het maakt je zelfs saai. Zelfs als je belangrijke waarde vanuit je eigen blog met je doelgroep deelt. Het gaat binnen Social Media om het delen en leren kennen van een persoonlijkheid, een echte, levende, ademende persoon die aanwezig is. Toon jezelf af en toe ook zonder een link naar een tekst. Meng ‘onderwijzende of waarde-toevoegende’ statusupdates met meer persoonlijke posts om een sterkere band met je lezers te vormen.

Varieer in het aantal berichten dat je plaatst en varieer in de tijdstippen dat je plaatst. Je wilt nooit volledig voorspelbaar te zijn, want dan wordt je op dat gebied saai. En saaiheid op Social sites is de ultieme doodsteek.

Succesvolle bloggers varieren continu met hun verschillende soorten updates. Soms kies je enkel voor wat tekstuele statusupdates. Want wanneer je nu met iemand aan het chatten bent over zakelijke – of niet zakelijke – onderwerpen, wordt je hierna met je meer zakelijke link updates wat interessanter.

Wanneer je vanuit het persoonlijke chatten een betere band met iemand opbouw, leg je meteen een betere basis voor het moment waarop je met waardevolle, inhoudelijke content komt. Op deze manier bouw je een persoonlijke en waardevolle relatie op.

3. Maak het aantrekkelijk met beeldmateriaal

Facebook graphicsHet posten van beeldmateriaal bij elke blogpost, maakt je Facebook statusupdates een stuk aantrekkelijker. Iedereen houdt van plaatjes voor op Facebook en de Facebook thumbnails hebben de neiging om snel de aandacht te trekken.

Wanneer je iets moois of intrigerends ziet, heb je gewoon de nijging om hierop te klikken en te zien waar het over gaat. Dat is een reden waarom het gebruik van afbeeldingen of video’s ter ondersteuning van je posts, de kans op een klik verhoogt. Wanneer je regelmatig gebruik maakt van afbeeldingen, zal dit de attentie richting je doelgroep verhogen.

Bij het Bloggen op Facebook, probeer zeker een of twee beelden bij elke blogpost te plaatsen. Probeer hier variatie in te vinden, mensen kunnen veelal leuke afbeeldingen niet negeren. Je kunt van eigen beeldmateriaal gebruikmaken of je kunt bijvoorbeeld via flickr.com/creativecommons aan meer beeldmateriaal komen. Of je lezer nu doorklikt hangt af van het beeld en de prikkelende tekst die je hier aan toe hebt gevoegd.

sprekende teksten4. Gebruik aansprekende teksten

Je kunt de aandacht van je lezer het beste grijpen door bij je Facebook updates intrigerende of aansprekende titels te ontwikkelen. Door aan je post een effectieve en pakkende titel te verbinden, maak je kans op een betere respons en aandacht van je publiek. Hoe? Welke post heeft het in de afgelopen periode goed gedaan? Waar bestond de tekst uit, waardoor denk je dat het zoveel aandacht kreeg? Probeer hier elke week even bij stil te staan en bouw zo je aan inzicht voor succesvolle en wervende teksten.

Het is verbazingwekkend hoe weinig Facebook bloggers de tijd nemen om hun meest gelezen blog posts te evalueren. Dit kost weinig tijd en op de lange termijn ondervind je hier veel profijt van. Neem even de tijd om successen uit het verleden te bekijken. Wat kun je hieruit hergebruiken? Let op! Facebookgebruikers worden steeds kritischer ten aanzien van alle spam of andere berichten die geplaatst worden. Wees dus kritisch met de teksten die je ontwikkeld en blijf hierin ontwikkelen. Denk ook praktisch. Door praktische en probleemoplossende titels te plaatsen, stimuleer je direct je lezers. Overweeg ook kleurrijk taalgebruik, hoewel zeer on-Hollands 🙂  trekt het net wat meer aandacht.

5. Bouw een transparant profiel

Transparantie is nu eenmaal aan Social Media verbonden. Laat mensen je echte persoonlijkheid zien, zodat mensen zich beter met jou of je verhaal kunnen identificeren. Zorg voor een goed breed profiel wat toegankelijk is voor iedereen. Plaats hier ook eerlijke teksten, waarbij je een combinatie gebruikt van successen en ontwikkelingen. Zodra je ook eerlijk je ontwikkelpunten deelt, zal men je sneller vertrouwen.

Facebook kun je meer en meer gaan zien als een Social Media website, waarbij je meer van jezelf moet laten zien om ook de voordelen van dit soort netwerken te kunnen plukken. Volhardendheid is hierbij wel belangrijk! Wanneer je jezelfs dagelijks laat zien en bezig bent om anderen te promoten, zal je doelgroep je steeds meer gaan waarderen.

Ben jij dagelijks op Facebook te vinden om mensen binnen je netwerk te promoten? Heb jij voorbeelden van de manier waarop je dit toepast?

Facebook Tips

Heb jij nog Facebook tips? Wij hebben er vijf gegeven, de 10de tip krijgt van ons een gratis Social Media scan van z’n eigen Social Media profiel.

 

 

 

 

Karin Muller SB

Facebook Tips

Aanverwante artikelen