Een sterk zakelijk netwerk is belangrijk in een wereld waar verbindingen steeds belangrijker worden. De juiste contacten stellen je in staat om continu aan je (online) geloofwaardigheid te bouwen. Het stelt het je in staat om te communiceren met collega’s, klanten, prospects en potentiële werknemers. Tegenwoordig is het moeilijk voor te stellen dat bedrijven je een baan aanbieden zonder dat ze eerst je LinkedIn-profiel hebben gecontroleerd. Je status in je eigen branche wordt in toenemende mate bepaald door je profiel en netwerk op Facebook, Twitter, LinkedIn of YouTube.

Toen ik begon met LinkedIn, later Twitter en nog later Facebook, YouTube en Google+ wilde ik gewoon bouwen aan een netwerk met mensen die eenzelfde expertise hadden of waar ik een bepaalde link mee had. Omdat wij inmiddels 24/7 bezig zijn met Social Media, zowel nationaal als internationaal, hebben we inmiddels veel kennis hierover opgebouwd. Die kennis bouwen we dagelijks nog verder uit. Vanuit deze expertise willen we deze week graag onze kennis delen en tips geven hoe je eigen sociale netwerk verder uit te bouwen.

1. Kies de juiste zakelijke netwerken

Social netwerkHet landschap met de diverse social media platformen verandert elke dag en regelmatig ontstaan nieuwe platformen. Ik ben met LinkedIn, Twitter en Facebook begonnen omdat ze net opkwamen en ik ben gek op nieuwe digitale gadgets rondom communicatie. Ik wil het meteen uitproberen en beoordeel hierna vanuit mijn ervaring en expertise wat je ermee kunt. Wat ik belangrijk vind, is dat je zakelijk niet meteen participeert in allerlei social platformen. Kijk waar je doelgroep zich bevindt en op welke platformen ze zich voornamelijk begeven. Zitten ze niet op Facebook, laat dat platform dan ook even liggen!

2. Vertel de mensen wie je bent

Onthoud dat potentiële werkgevers, klanten en collega’s vaak even online willen checken wie of wat je bent. Zorg er om die reden altijd voor dat je profiel er zo professioneel mogelijk uitziet. Zorg er ten eerste voor dat je profiel volledig is gevuld, altijd met een vrolijke, duidelijke foto van jezelf. Dagelijks komt ik nog mensen tegen die geen profielfoto hebben. Je hebt dan veel minder kans om een verbinding te maken en het kost zo weinig moeite om dit te regelen!

Zorg er ook voor dat je profiel interessant beschreven is. Blijf weg van clichés zoals ‘gemotiveerd’, ‘gedreven’ en ‘resultaatgericht’. Concentreer je op de relevante zaken en maak een professionele indruk!

3. Werk actief aan de groei van je zakelijk netwerk

Werk aan je netwerkVoor mij zijn zakelijke netwerken als LinkedIn en Twitter als reusachtige netwerkfeesten waar iedereen is uitgenodigd. Zorg dat je hier ook aansluit en blijf niet verlegen in een hoekje staan. Spreek mensen aan, introduceer jezelf en begin een gesprek. Wissel hierna visitekaartjes uit en ga weer verder. Wat werkt goed voor Twitter is om mensen die je interessant vindt en waarmee je wilt verbinden te gaan volgen. Veel mensen zullen je terugvolgen, misschien uit beleefdheid maar hopelijk uit interesse! Typ gewoon relevante termen in het profiel ‘zoekopdracht’ om mensen in je branche te vinden.

Op LinkedIn is dit hetzelfde, echter mensen moeten je verzoek tot verbinding nog wel even accepteren. Zoek ook hier naar mensen binnen je branche (met behulp van bedrijfsnamen, profiel sleutelwoorden, etc.) en stuur ze dan een persoonlijke uitnodiging. Maak geen gebruik van de standaard uitnodiging! Een persoonlijke uitnodiging zegt dat mensen echt met je willen verbinden.

4. Zeg iets interessant en doe dit regelmatig.

Het is niet voldoende om enkel een compleet gevuld profiel te hebben. Aansluiten bij diverse mensen en groepen en hier interactie mee zoeken is belangrijk. De beste manier om dit te doen is om regelmatig een update te plaatsen. Laat zien dat je actief en betrokken bent. Mensen zullen snel inzien dat je iets interessants te melden hebt en een interessante persoon bent om mee te verbinden. Dagelijks lees ik m’n nieuwsfeeds, online artikelen en volg ik webinairs over ons specifieke gebied van expertise. De meeste online publicaties hebben een eenvoudig ‘share’ knop waarmee je je eigen netwerk op de hoogte kunt houden. Probeer weg te blijven van veel verkooppraatjes. Mensen zullen je alleen gaan volgen wanneer je iets interessants te vertellen hebt.

Een andere manier om in contact te komen met gelijkgestemden is door te participeren en te poste in groepsdiscussies op LinkedIn. Je kunt eenvoudig lid worden en de discussies volgen. Ben je voldoende vertrouwt met wat er gezegd wordt, reageer dan een keertje of plaats zelf ook eens een discussie. Over het algemeen werkt het het beste als je dagelijks post.

5. Houdt privé en zakelijk netwerk gescheiden.

Uw zakelijke relaties willen echt niet weten wat je voor ontbijt hebt gehad of wat je kinderen vandaag aan hebben. Hoewel het soms interessant is, is het niet professioneel. Ik vind het lastig wanneer mensen zakelijk en privé mixen. Dit kan een lastige balans blijken en het is een optie om te kiezen voor het opzetten van verschillende accounts – een voor je privé-connecties en één voor je zakelijke contacten. Op deze manier zorg je ervoor dat je geen genante foto’s naar zakelijke contacten stuurt, ook al is dit misschien wel erg grappig. Ik gebruik LinkedIn en Twitter puur voor het bedrijfsleven. Ik heb een privé en een zakelijk profiel voor Facebook en op m’n privé account accepteer ik geen zakelijke contacten. Zo kunnen ze gescheiden blijven.

6. Houd je aan je positionering.

eigen positioneringJe probeert een effectief zakelijk netwerk op te bouwen met mensen binnen je branche of interessegebied. Ze zullen je alleen volgen wanneer je iets interessants te melden hebt. Houd je dus aan je positionering. Bijvoorbeeld: wij positioneren ons op online success. Ik zal dus niet een post plaatsen over de laatste technische snufjes van een grasmaaier. We plaatsen wel posts van onze klanten, om aan te tonen hoe zij zich positioneren of gerelateerde onderwerpen over efficient werken of strategische communicatie. Alles is in ieder geval terug te relateren naar de wijze hoe je online succes tot stand kunt brengen. Wanneer ik denk dat het relevant is voor onze doelgroep, dan post ik dit.

7. Meet je succes

Het mooie van sociale media is dat je alles kunt meten en dat je kunt testen wat werkt en wat niet. Je kunt zien hoeveel mensen je berichten over verschillende onderwerpen hebben gelezen en kun kunt hiervan leren. Je kunt zien hoeveel mensen je hebben uitgenodigd tot een verbinding (follow, connect of friend). Je kunt hierbij ook verschillende uitnodigingsteksten uitproberen om te kijken met welke je de meeste verbindingen krijgt.

Kijk gerust op LinkedIn of Facebook om je met mij (Karin Muller) of Marc (van Waasbergen) te verbinden.

Karin

Facebook Linkedin Twitter Google+

Marc

Facebook Linkedin Twitter Google+