6 website overtredingen

door | Blog, Website

Je organisatie heeft eindelijk de website geoptimaliseerd naar de huidige tijd? Je hebt er lang met je team over gesproken, maar het resultaat is daar. Een geheel vernieuwde website. Tegelijk is er een profiel gemaakt op elk Social Media platform dat je maar kent. Toch lukt het je nog steeds niet om meer klanten aan te trekken? Een scenario dat je bekend voorkomt? Ik ben ervan overtuigd dat niet je merk het grote probleem is waardoor klanten zich niet aanmelden via de website. Het is de manier waarop je organisatie zich online presenteert. Uw website heeft zeer waarschijnlijk (nog) een Facelift nodig.

Bezoekers beoordelen een website binnen een paar seconden en reageren op basis van elementen zoals de tijd die het duurt om te laden, de grafische uitstraling en het gemak van de navigatie en het visuele aspect. Vele experts geven aan dat een termijn tot maximaal 10 seconden het limit is van de laadtijd. Ikzelf vind dat nogal lang. Het betekent in ieder geval dat alles op je website zo perfect mogelijk moet zijn.

Neem, met behulp van ons artikel, een kijkje op je website en check of deze een van de onderstaande elementen heeft waardoor je je bezoekers ‘wegjaagt’.

Chaotische homepage

Lingscars-websiteDe homepage is de belangrijkste en meest waardevolle stuk onroerend goed op je website. Een rommelige pagina jaagt je bezoeker weg of roept verwarring op. Een website moet een georganiseerde uitstraling hebben, met een duidelijk focus punt waardoor de bezoekers vanzelf de andere pagina’s wil gaan ontdekken. De navigatie dient hierbij makkelijk te vinden zijn.

Bij de pagina’s gaat het om snelheid. Wanneer je een website hebt die snel laadt en goed te lezen is op smartphones en tablets, zullen je bezoekers niet op je homepage blijven. Zij zullen snel verder op onderzoek uitgaan.

Schuivende headers

Ik begrijp nog steeds niet waarom er op zoveel websites van die schuivende headers staan. Zijn ze effectief? Converteren ze? Is dit de beste manier om je informatie aan je klanten of bezoekers te bieden? In de meeste gevallen niet…

Waarom zou je een slider gebruiken wanneer nog geen 1% van je bezoekers klikt op een item dat het meest belangrijke onderdeel van je website inneemt? Zeker als het merendeel van die kliks toch al op het eerste onderwerp is? Waarom zou je mensen ergeren of zelfs afweren met een onderdeel dat nauwelijks te lezen of volgen is?

check-it-out  Wil jij dat eens iemand anders naar je website kijkt? 

 

 

Neem nu contact op

 

 

Onduidelijke navigatie

Idealiter zou de navigatiebalk bovenaan de pagina geplaatst moeten worden en moet altijd een link naar de homepage bevatten. De inhoud moet duidelijk in het menu gepresenteerd worden en de pagina’s moeten zo benoemd worden dat die de logica van je bezoeker aanspreken, niet hun fantasie.

De ergste overtreders: Navigatiebalken met een onsamenhangende onderwerpen, volgorde die de belangrijkste pagina’s verbergen in sub-menu’s en moeilijk te vinden contactpagina’s.

Vage social media buttons

Wanneer je social media buttons verdekt zijn opgesteld, zijn ze moeilijk te vinden. Wanneer je het belangrijk vind om je publiek te betrekken bij je merk, zorg er dan voor dat op elke pagina een link naar je social media platformen zichtbaar is (Twitter, Facebook, Instagram, Pinterest, YouTube, etc.). Let op, deze buttons zijn anders dan buttons om post’s te delen.

vage social media bottons

Ergste overtreders: Websites waar de sociale media buttons zijn begraven in de footer of op de contactpagina. Buttons waarbij de link niet verwijst naar de juist pagina, link naar één social platform, terwijl het merk op meerdere platformen actief is.

Geen Call-to-action

Je hebt behoorlijk wat verkeer op je website en toch is je bounce rate – het percentage mensen die je site verlaten na een bezoek aan slechts één pagina – is hoog. Waarom kijken je bezoekers niet verder je homepage? Weet je zeker dat je bezoekers weten wat ze moeten doen? Begeleidt je bezoekers met call-to-action en eenvoudige instructies zoals ‘neem contact met ons op’ of ‘schrijf je hier in om tips te ontvangen’. Als een merk, wil je dat je bezoekers weten hoe ze de beste informatie uit je website kunnen halen en daarmee, uiteindelijk, het beste van je diensten.

act nowcall now

Ergste overtreders: Content met doelloze omschrijvingen in plaats van een duidelijk beschreven marketingstrategie. Woordgebruik waarmee je aannames richting je bezoekers plaatst, vele links die je bezoekers naar anders (externe) site leiden.

Niet-originele foto’s

Een website uitsluitend gevuld met stock beelden, maken je merk niet uniek. Authenticiteit is een krachtige positionering richting prospects. Investeer daarom in professionele foto’s of schiet je eigen beeld waarmee je het eigen verhaal van je merk kunt laten zien. In een digitale wereld waar de gebruikers vele mogelijkheden worden geboden, gaat het om creëren van de juiste betrokkenheid met je bezoeker. Dit doe je door een unieke positionering te combineren met waardevolle content.

Ergste overtreders: Websites met succesvolle zakenmensen die elkaar lachend een hand geven.

 

Kijk eens naar je website en check of je één of meer website overtredingen hebt gemaakt? Het kan de oorzaak zijn waarom je bezoekers je site snel verlaten. Wil je dat we je website even checken? Laat dan je reactie achter.

 

Wil jij feedback op je website?

12 + 5 =

contact Marc van Waasbergen
Gratis website scan
Aanbevolen hosting bedrijf